Nowe linie kolejowe w pięciolatce

Nowe linie kolejowe w pięciolatce

26 marca 2016 | Źródło: Sygnały
PODZIEL SIĘ

"Około 630 mln zł wyniosą do roku 1965 nakłady inwestycyjne na budowę nowych linii kolejowych. Do najważniejszych pozycji należy m.in. 42 kilometrowa linia Sokółka – Kamienna Nowa." - czytamy w „Sygnałach” z 26 marca 1961 roku.

Fot. Sygnały

"Pierwszy jej odcinek długości 20 km z Sokółki do Sidry będzie przekazany do eksploatacji w końcu III kwartału br., drugi z Sidry do Dąbrowy (13 km) – w roku przyszłym i całość w roku 1963. Równolegle mają być oddawane do użytku budynki dworcowe: na stacji w Sidrze i na przystankach osobowych w Różanym Stoku, Dąbrowie i Kamiennej Nowej.

Koszt tej jednotorowej linii wyniesie ok. 145 mln zł. Otrzymuje ona szyny typu S42 i układane na tłuczniu podkłady z betonu sprężonego. Dębą również zbudowane trzy dwupoziomowe skrzyżowania z bardziej ruchliwymi drogami kołowymi.

Nowa arteria komunikacyjna połączy dwie linie: Białystok – Kuźnica Białostocka i Białystok – Ełk – Suwałki. Oraz skróci drogę z Białegostoku do Augustowa o ok. 100 km. Usprawni ona m.in. dojazdy z Warszawy do pięknych Jezior Augustowskich i wpłynie na ożywienie ruchu turystycznego Ułatwiona też będzie eksploatacja tamtejszych złóż kamienia drogowego i wywóz drewna z lasów. Wszystko to przyspieszy aktywizację gospodarczą ciążących do nowej linii powiatów.

Kontynuowana jest również budowa 52-kilometrowej linii jednotorowej Rzeszów – Dęba Rozalin. Od lipca ub. Roku znajduje się w eksploatacji pierwszy odcinek z Rzeszowa do Głogowa długości 12 km , w połowie przyszłego roku mają być zakończone roboty między Głogowem a Kolbuszową, a cała linia zostanie przekazana do użytku najprawdopodobniej w końcu 1964 r.

Wysiłek inwestycyjny państwa w wysokości blisko 190 mln zł wspiera tutaj czyn społeczny ludności, której dotychczasowe świadczenia mają wartość ok 4 mln zł i do zakończenia budowy wyniosą ok. 15 mln zł.

Zadaniem nowej linii będzie usprawnienie połączeń między powstającym na obszarach siarkonośnych ośrodkiem przemysłowym a południowo-wschodnimi obszarami kraju. Skróci ona także drogę między Rzeszowem i Sandomierzem.

Pozostałe linie, których budowa znajduje się w programie inwestycyjnym bieżącej pięciolatki będą właściwie krótkimi łącznicami, ale o dużym znaczeniu ze względu na rozmiary przewozów, szczególnie pasażerskich. Bliski ostatecznego zakończenia jest np. 7-kilometrowy zelektryfikowany odcinek z Tych Starych do Tych Nowych, a właściwie do powstającej tam nowej części miasta. W następnej pięciolatce linia ta ma być przedłużona do Nowego Bierunia i

 Oświęcimia. Wówczas przejmie ona dużą część ruchu towarowego z Rybnickiego Zagłębia Węglowego w kierunku Krakowa.

Podobną rolę będzie spełniać 3-kilometrowa łącznica z Pyskowic do Pyskowic Miasta, gdzie obecnie wyrasta nowe i duże osiedle mieszkaniowe. Warto też wspomnieć o zaplanowanej budowie linii łączącej stację Bydgoszcz ze stacją Bydgoszcz Wschód. Nowy ten odcinek pozwoli usunąć poza obręb Bydgoszczy czynną linię, która biegnie przez miasto.

Kilka dalszych łącznic będzie zbudowanych na Śląsku dla usprawnienia przede wszystkim ruchu towarowego i odciążenia tą drogą linii, których zdolność przelotowa bliska jest wyczerpania."

Tekst R.Przychodzkiego ukazał się w numerze 12 "Sygnałów" 26 marca 1961 roku.