Optymalna eksploatacja rozjazdów wspólnym celem KZN Bieżanów i PLK

Optymalna eksploatacja rozjazdów wspólnym celem KZN Bieżanów i PLK

30 marca 2016 | Źródło: KZN Bieżanów
PODZIEL SIĘ

Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” i Centrum Diagnostyki PKP PLK zakończyły kolejny już cykl warsztatów technicznych związanych z problematyką rozjazdową. – Pretekstem stało się przypomnienie modelu sprawowania nadzoru nad jakością produkcji rozjazdów kolejowych – zaznacza Ireneusz Jasiński, wicedyrektor Centrum Diagnostyki PKP PLK. – Istotne było też przybliżenie uczestnikom warsztatów, nowoczesnego procesu produkcji rozjazdów, jak również stworzenie okazji do wymiany doświadczeń między pracownikami producenta elementów nawierzchniowych a osobami odpowiedzialnymi w PKP PLK za codzienną ich eksploatację – dodaje.

Fot. KZN Bieżanów

Model inwestycyjny na kolei funkcjonujący od kilkunastu lat skutkuje zmniejszeniem liczby i intensywności bezpośrednich kontaktów między producentami kluczowych elementów infrastruktury szynowej a pracownikami zarządcy sieci kolejowej bezpośrednio odpowiedzialnymi za ich codzienne użytkowanie. Zarówno ścisła dokumentacja techniczna jak i wskazówki eksploatacyjne rzadko trafiają do sekcji utrzymaniowych, zatrzymując się często u wykonawcy budowy lub w biurach Polskich Linii Kolejowych odpowiedzialnych za realizację inwestycji. To także jeden z powodów narastania luki w wiedzy technicznej w kolejowych strukturach. Z inicjatywą organizacji warsztatów, które mogły by choć trochę ją zniwelować, wyszło Centrum Diagnostyki PKP PLK.

Dla KZN „Bieżanów’, najważniejszym celem spotkań było propagowanie wiedzy technicznej wśród pracowników zarządcy polskiej sieci kolejowej, związanej z najnowszymi trendami materiałowymi i konstrukcyjnymi w branży rozjazdowej. Dotarcie z tym właśnie know how do osób zajmujących się codziennie rozjazdami na tzw. „kolejowym gruncie” ma kolosalne znaczenie dla zachowania wysokich standardów bezpieczeństwa ruchu i właściwej eksploatacji tych produktów.

– To właśnie oni muszą wiedzieć czym charakteryzują się konkretne rozwiązania konstrukcyjne, dlaczego i w jakich warunkach są stosowane oraz jak powinien przebiegać proces utrzymaniowy, by optymalnie wykorzystać drzemiący w nich potencjał i cieszyć się jak najdłuższą trwałością i niezawodnością – podkreśla Jacek Paś, członek zarządu – dyrektor techniki i rozwoju KZN „Bieżanów”. – Dla każdego odpowiedzialnego producenta pozyskanie realnej i popartej doświadczeniem informacji zwrotnej o produkcie, jest sposobem na jego rozwój i lepsze dostosowanie do potrzeb klientów oraz skuteczniejsze i szybsze poszukiwanie przewag technologicznych.

Program warsztatów został podporządkowany powyższym założeniom. Składały się one z części teoretycznej i pokazowej. W tej pierwszej istotną rolę odgrywało przypomnienie wewnętrznych procedur PKP PLK związanych z odbiorami i procesem utrzymaniowym; jak również precyzyjne omówienie  problemów eksploatacji rozjazdów kolejowych z punktu widzenia materiałów metalicznych użytych do ich produkcji; oraz zapoznanie uczestników z prototypowymi urządzeniami rozjazdowymi KZN „Bieżanów”. W trakcie tej części uczestnicy zostali także zapoznani z najnowszą ofertą producenta związaną z serwisem rozjazdów.

– Od kilku tygodni każdy sprzedany przez nas rozjazd zawiera w pakiecie pierwsze, czyli najistotniejsze z punktu widzenia trwałości konstrukcji, szlifowanie spływów. W konstrukcjach rozjazdowych wykorzystujących staliwo wysokomanganowe, bainityczne oraz inne materiały stosowane przez naszą spółkę – wymaga się okresowego usuwania tych odkształceń materiałowych. Posiadając wykwalifikowaną kadrę i specjalistyczny sprzęt chcemy mieć częstszy kontakt z użytkownikami, pomagając w codziennym funkcjonowaniu zarządcom sieci – akcentuje Dariusz Prasiel, kierownik działu serwisowego w KZN-ie.

Natomiast część pokazowa, która odbywała się na halach produkcyjnych w Bieżanowie, obejmowała dwustopniowy proces odbiorów technicznych rozjazdów – przedstawiała więc procedurę odbioru wewnętrznego, czyli sprawdzenia produktu przez dział Kontroli Jakości KZN „Bieżanów”, a następnie procedurę odbioru zewnętrznego realizowaną przez komisarza z Centrum Diagnostyki PKP PLK. Uczestnicy warsztatów mogli także zobaczyć jak powstaje nowoczesny rozjazd - jakie narzędzia, materiały i procesy są niezbędne w cyklu produkcyjnym.

Dialog techniczny między wytwórcą a przedstawicielami ostatecznego użytkownika, odbywający się w jak najbardziej realnych warunkach, pozwala lepiej zrozumieć wzajemne oczekiwania oraz ulepszać produkty – stwierdza Remigiusz Tytuła, kierownik marketingu i PR w KZN „Bieżanów”.

W ramach zakończonego cyklu warsztatów rozjazdowych od grudnia ub. r. do marca 2016 r. odbyły się trzy spotkania. Ze strony PKP PLK uczestniczyła w nich niespełna setka pracowników wśród nich przedstawiciele Centrum Diagnostyki, Biura Dróg Kolejowych, Biura Eksploatacji oraz zakładów linii kolejowych z Częstochowy, Kielc, Krakowa, Lublina Nowego Sącza, Opola, Rzeszowa, Skarżyska Kamiennej, Sosnowca, Tarnowskich Gór, Wałbrzycha, Wrocławia i Zielonej Góry.