Pesa zainteresowana ekspansją w Mołdawii

Pesa zainteresowana ekspansją w Mołdawii

05 kwietnia 2016 | Autor: RW | Źródło: Ministerstwo Rozwoju, CFM
PODZIEL SIĘ

Podczas odbywającego się pod koniec marca posiedzenia Polsko-Mołdawskiej Komisji ds. Współpracy Gospodarczej w Kiszyniowie doszło do spotkania przedstawicieli bydgoskiej Pesy z reprezentacją kolei mołdawskich CFM.

Fot. Ministerstwo Rozwoju

Jak informuje Ministerstwo Rozwoju, było to pierwsze posiedzenie komisji bilateralnej po podpisaniu przez Mołdawię w czerwcu 2014 r. Umowy Stowarzyszeniowej z UE, zawierającą Pogłębioną i Całościową Umowę o Wolnym Handlu (DCFTA). Jednym z najważniejszych tematów poruszonych podczas posiedzenia komisji był stan wdrażania umowy kredytowej, zgodnie z którą polski rząd zobowiązał się do udzielenia Mołdawii kredytu w wysokości 100 mln euro. W efekcie ma dojść do podpisania kilkunastu kontraktów między polskimi i mołdawskimi firmami.

Kilka polskich podmiotów jest obecnie bardzo poważnie zainteresowanych długofalową współpracą na rynku mołdawskim. – Szczególnie mocno reprezentowany jest tu sektor producentów środków transportu, proponujących współpracę w zakresie dostaw, ale też montażu pojazdów komunikacji miejskiej czy też pojazdów szynowych – podkreślał w czasie rozmów Radosław Domagalski, wiceminister rozwoju. 

Podczas Polsko-Mołdawskiej Komisji ds. Współpracy Gospodarczej odbyło się seminarium biznesowe, które umożliwiło nawiązanie bezpośrednich kontaktów handlowych i inwestycyjnych. Stało się również okazją do zaprezentowania oferty Pesy. Przedstawiciel spółki Paweł Hardy, szef marketingu rynków wschodnich spotkał się z Yurim Topalą, dyrektorem generalnym kolei mołdawskich CFM i Gregorym Condurache, zastępcą dyrektora generalnego ds. handlowych. Jak podaje CFM, szczegółową prezentacją swoich produktów bydgoski producent pokazał swoją otwartość na trwałą współpracę z tamtejszymi kolejami.

Calea Ferată din Moldova (CFM) to państwowa spółka kolejowa w Mołdawii odpowiedzialna za transport pasażerski i towarowy, jak również za utrzymanie infrastruktury kolejowej w kraju. Powstała po rozpadzie ZSRR. Łączna długość linii kolejowych zarządzanych przez CFM (wg danych z 2009 r.) wynosi 1232 km, z czego 1218 km to tor szeroki o prześwicie 1520 mm. Torów o szerokości 1435 mm jest zaledwie 14 km. Co ciekawe cała sieć składa się z pojedynczego toru i nie jest zelektryfikowana.