Jest nowy „Kurier Kolejowy”

Jest nowy „Kurier Kolejowy”

06 kwietnia 2016 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Nowy – w pełnym tego słowa znaczeniu. Od dziś „Kurier Kolejowy” jest miesięcznikiem. To oznacza więcej analitycznych tekstów, obszernych raportów, artykułów eksperckich oraz ciekawych wywiadów z najważniejszymi uczestnikami rynku kolejowego.

Fot. Kurier Kolejowy

Kontynuując długą tradycję wydawania branżowej gazety skierowanej do pracowników branży kolejowej – od „Sygnałów”, przez „Nowe Sygnały” i „Kurier PKP” – wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych czytelników. Tym numerem „Kuriera Kolejowego”  rozpoczynamy nowy etap w historii gazety.

W kwietniowym wydaniu Państwa uwadze szczególnie polecamy raport poświęcony rozwojowi transportu intermodalnego. Transport intermodalny od lat wskazywany jest jako perspektywiczny obszar przewozów towarowych, jednak ciągle utrzymuje się na niewielkim poziomie – poniżej 5 proc. – w stosunku do innych metod transportu towarów. O to, co należy przedsięwziąć, aby ta gałąź transportu rozwijała się zapytaliśmy ekspertów branży, przedstawicieli władz samorządowych i uczestników rynku. O rolę kolei w przewozach towarowych zapytaliśmy prezesa Portu Morskiego Gdynia, Janusza Jarosińskiego, a o szansach na przeniesienie ładunków z ciężarówek na kolej rozmawiamy z Lidią Dziewierską, prezes Loconi Intermodal.

Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, w eksperckim artykule przekonuje, że kongestia to jedna z bolączek dzisiejszego świata logistyki, w którym najistotniejszymi elementami określającymi przewagę jednych łańcuchów logistycznych nad drugimi są: koszt transportu, czas, odległość, wolumen oraz jakość obsługi.

W raporcie poświęconym transportowi intermodalnemu nie mogło także zabraknąć rozważań na temat Nowego Szlaku Jedwabnego. Dr hab. Jana Pieriegud, profesor nadzwyczajny w Katedrze Transportu SGH  odpowiada na pytanie jak podmioty działające na polskim rynku mogą skorzystać z chińskiej koncepcji Nowego Szlaku Jedwabnego. I zastanawia się czy na pewno wszyscy dobrze rozumiemy, gdzie leżą realne szanse Polski związane z tą koncepcją?

Będziemy mogli się o tym przekonać podczas tegorocznej edycji Forum Transportu Intermodalnego FRACHT, które rozpoczyna się już jutro w Gdańsku.

W kwietniowym numerze przedstawiamy także wnikliwą analizę nowelizowanej ustawy o transporcie kolejowym, do której Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Fundacja ProKolej oraz Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego przygotowały ponad 100 uwag i propozycji korekt. Klaudia Przybyłowicz, ekspert IGTL i autorka eksperckiego artykułu przekonuje, że właściwie projekt nowelizacji należy ocenić pozytywnie, za wyjątkiem kilku szczegółów, które mogą spowodować, że dotychczasowe życie polskiego zarządcy/przewoźnika kolejowego stanie się jeszcze bardziej skomplikowane.

Przypominamy też, że 1 marca weszła w życie dość znacząca zmiana ustawy, która reguluje na nowo kwestie związane z wypadkami na kolei. Jakub Tomczak, radca prawny, zaznacza, że zmiany te nakładają na użytkowników bocznic kolejowych spełnianie dodatkowych obowiązków.

Z wiceprezesem zarządu PKP PLK Andrzejem Pawłowskim rozmawiamy o wielkiej operacji logistycznej, jaką na pewno będzie organizacja przejazdu pielgrzymów, którzy przybędą do naszego kraju na Światowe Dni Młodzieży. Natomiast Wiesław Nowak, prezes zarządu ZUE, w napisanym dla „Kuriera Kolejowego” felietonie przekonuje, że „rynek i budżet to system naczyń powiązanych”. I dodaje, że „byłoby dobrze, gdyby rządzący o tym pamiętali”.

W nowym „Kurierze Kolejowym” nie zapominamy także o miłośnikach kolei i historii transportu szynowego.

Zapraszamy do lektury.