Jak pogodzić potrzeby pasażerskie z przewozami towarowymi na Pomorzu?

Jak pogodzić potrzeby pasażerskie z przewozami towarowymi na Pomorzu?

08 kwietnia 2016 | Autor: RW
PODZIEL SIĘ

– Forum FRACHT to miejsce, w którym powinniśmy również znaleźć odpowiedź na problemy wiążące się z rozwojem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Z jednej strony jest to sukces, z drugiej problem dla zarządcy infrastruktury, który musi pogodzić ruch towarowy do trójmiejskich portów z dynamicznym rozwojem przewozów pasażerskich – powiedział Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Fot. Dominik Skudlarski

Jak mówił wicemarszałek Świlski, region stał się „ofiarą sukcesu” PKM. – Na Pomorzu mamy problem z pogodzeniem dwóch żywiołów: ruchu towarowego i ruchu pasażerskiego, w szczególności na linii kolejowej nr 218 – mówił przedstawiciel zarządu województwa.

Drugim, równie ważnym, zagadnieniem, które niesie ze sobą szereg zagrożeń jest rozbudowa infrastruktury miejskiej w centrum Gdańska związanej z budową centrum handlowego Forum Radunia. W części będzie ono zlokalizowane nad linią w kierunku Tczewa i Warszawy, tworząc tunel kolejowy. Po tej trasie jeżdżą pociągi intermodalne, z których połowa przewozi ładunki sklasyfikowane jako niebezpieczne (produkty chemiczne, ropopochodne) do i z Portu Gdynia. Niewykluczone, że w przyszłości klienci centrum w obawie o swoje bezpieczeństwo mogą wpłynąć na zablokowanie tego rodzaju transportów. Więcej o tej sprawie pisaliśmy już tutaj.

– Wypracowanie rozwiązania, które nie zakłóci ruchu kolejowego w kierunku do portu, jest kolejnym dużym wyzwaniem, któremu musimy sprostać. Sądzę, że dzisiejsze forum jest dobrym miejscem do dyskusji na te tematy – dodawał wicemarszałek.