Gorgol: w planowaniu projektów nie należy zakładać optymistycznych terminów

Gorgol: w planowaniu projektów nie należy zakładać optymistycznych terminów

08 kwietnia 2016 | Autor: RW
PODZIEL SIĘ

Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych przybliżył uczestnikom konferencji Forum FRACHT 2016 trudności, które napotykają beneficjenci funduszy unijnych. – W głównej mierze wynikają one z opóźnień na różnych etapach prowadzenia inwestycji, co niejednokrotnie skutkuje cofnięciem przyznanych środków – mówił Przemysław Gorgol.

Fot. Dominik Skudlarski

Realizacja projektów współfinansowanych z budżetu unijnego na lata 2007-2013 przyniosła szereg obserwacji, z których nie wszystkie są korzystne. W trakcie monitorowania inwestycji zdefiniowano kilka obszarów, których wspólnym mianownikiem są opóźnienia.

– Opóźnienia, opóźnienia i jeszcze raz opóźnienia. Przede wszystkim w realizacji zadań związanych z opracowaniem dokumentacji przygotowawczej, w tym projektowej z uwagi na przedłużające się uzgodnienia z innymi instytucjami. Chodzi o pozwolenia na budowę, decyzje środowiskowe itp. – mówi Przemysław Gorgol.

Drugim problemem jest nieterminowe rozliczanie projektu dofinansowanego z UE ze względu na postępowania ugodowe/sądowe prowadzone w związku z inwestycją. – Wynikają z tego przesunięcia terminów. Jednak w pewnym momencie kończy się margines czasu, w którym można to akceptować – zaznacza szef CUPT.  – Jeśli chodzi o ogólne obserwacje dotyczące projektów intermodalnych, to w kilku przypadkach wspomniane trudności doprowadziły do konieczności zwrotu dofinansowania, które wcześniej było już alokowane. To są nieprzyjemne sytuacje. W związku z tym apeluję, aby w planowaniu projektów nie zakładać optymistycznych terminów – dodaje.

Kolejnym zagadnieniem jest niedoszacowanie wartości zamówienia na dostawy/roboty skutkujące unieważnieniem przetargu. – Część beneficjentów nie podlega pod Prawo zamówień publicznych. Oni mają własne odrębne regulacje, co oznacza czasami nie do końca przygotowane przetargi – mówi Gorgol.

Wpływ na opóźnienia projektów mają również zmiany zakresu rzeczowego, które następują w trakcie realizacji (lub nawet w trakcie postępowania przetargowego) oraz związana z tym potrzeba aneksowania umowy o dofinansowania oraz wydłużenie czasu na złożenie ofert przez potencjalnych oferentów.

– Każdy projekt jest procesem, zwykle wieloletnim. Zmiany w dłuższej perspektywie czasowej są normalne, ale mają swoje granice. Każda z nich podlega weryfikacji CUPT pod kątem zasadności. Stąd, niezwykle ważne jest planowanie – zaznacza dyrektor Centrum. Równie ważny jest dobór kontrahentów i wykonawców. – Mieliśmy do czynienia z sytuacjami, że słaba kondycja finansowa potencjalnego dostawcy taboru/wykonawcy robót budowlanych prawie doprowadziła do upadku projektu – dodaje.