MIB szuka środków na sfinansowane budowy trasy Podłęże-Piekiełko

MIB szuka środków na sfinansowane budowy trasy Podłęże-Piekiełko

26 kwietnia 2016 | Autor: RW | Źródło: MIB
PODZIEL SIĘ

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa we współpracy z PKP PLK podjęło działania mające na celu określenia źródeł finansowania dla projektu budowy linii kolejowej Podłęże – Piekiełko. Resort rozważa finansowanie budowy nowej linii kolejowej na odcinku Podłęże – Piekiełko i modernizacji linii nr 104 jednocześnie z kilku źródeł (tzw. montaż finansowy).

Fot. Łucja Łukaszczyk

Podjęte działania są wypełnieniem m.in. postulatu Senackiej Komisji Infrastruktury zawartego w Stanowisku Komisji ws. budowy linii kolejowej Podłęże – Piekiełko, o którym pisaliśmy tutaj.

Obecnie trwa analiza możliwości etapowania projektu i przypisania do poszczególnych etapów stosownych źródeł finansowania. Wstępnie zakłada się finansowanie inwestycji ze środków pochodzących z obligacji, Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych oraz funduszy UE.

– Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zdaje sobie sprawę, że jest to ważny projekt z punku widzenia całego regionu. Realizacja inwestycji jest szansą na rozwiązanie problemów komunikacyjnych aż trzech regionów: Beskidu Wyspowego, Podhala i Sądecczyzny. Do końca kwietnia br. planowane jest ustalenie we współpracy z PKP PLK możliwych wariantów etapowania projektu i podjęcia pogłębionych analiz i dalszych działań w celu zabezpieczenia źródeł finansowania – zaznacza Piotr Stomma, wiceminister infrastruktury ds. kolejnictwa.

Analiza jest częścią aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego, która potrwa do II połowy 2016 roku. W jej trakcie weryfikacji podlegają koszy wszystkich projektów. Budowa trasy Podłęże-Piekiełko została ujęta na liście rezerwowej KPK. Koszt realizacji projektu oszacowano na 7,15 mld zł.

W opinii przedstawiciela MIB budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc -Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz nabiera szczególnej wagi w świetle prowadzonych prac mających na celu uruchomienie nowego korytarza towarowego nr 11, zwanego „bursztynowym”, który połączy Polskę ze Słowacją, Węgrami i Słowenią. Po zrealizowania ww. inwestycji ruch kolejowy w korytarzu od przejścia granicznego do Krakowa odbywałby się trasą: (Plavec)-Muszyna – Nowy Sącz – Tymbark – Szczyrzyc – Kraków Podłęże, liniami nr 96, 104 oraz nowo wybudowanym odcinkiem linii. Dalej: Mysłowice/Tunel – Radom – Warszawa/Łuków – Terespol.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Kolejami Dolnośląskimi do Trutnova w każdy weekend i święto Kolejami Dolnośląskimi do Trutnova w każdy weekend i święto
Następny artykuł CTL Logistics  rozwija swoją działalność w Czechach CTL Logistics rozwija swoją działalność w Czechach