Transport miejski Rozpoczyna się budowa nowych stacji metra w Warszawie

Rozpoczyna się budowa nowych stacji metra w Warszawie

26 kwietnia 2016 | Źródło: ZTM Warszawa
PODZIEL SIĘ

W długi weekend majowy rozpocznie się budowa kolejnych trzech stacji II linii metra. W 2019 roku podziemna kolej dojedzie na Targówek.

Fot. ZTM Warszawa

Druga linia metra wydłuży się o kolejne trzy stacje na Pradze-Północ i Targówku. Metro będzie najszybszym i najwygodniejszym połączeniem Targówka z centrum miasta, a po przesiadce na stacji Świętokrzyska – z południową i północną częścią lewobrzeżnej Warszawy. Dojazd ze stacji Trocka na ul. Świętokrzyską będzie trwał ok. 14 minut.

Metro stanie się  znakomitym środkiem transportu nie tylko na co dzień do pracy czy szkoły, ale także w inne chętnie odwiedzane miejsca jak Centrum Nauki Kopernik, Trakt Królewski,  Muzeum Pragi, Teatr Powszechny, Ogród Zoologiczny i  Wisła - na lewym brzegu rzeki jedno z wyjść ze stacji CNK  prowadzi wprost na Bulwary Wiślane, które zamieniają się w miejsce wypoczynku i rekreacji nad wodą.

Trzy nowe stacje

W kierunku wschodnim, z Dworca Wileńskiego, powstanie ok. 3,12 km trasy. Na Pradze techniczna część podziemnej budowli za stacją Dworzec Wileński kończy się przy skrzyżowaniu ul. Targowej z 11 Listopada i to stąd pociągi metra pojadą dalej na Targówek. Stacja Szwedzka (C16) będzie pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej, pomiędzy budynkiem Strzelecka 46 a Zajezdnią Autobusową MZA „Stalowa”. To będzie stosunkowo niewielka budowla, jej długość to 135 m.

Następna, Targówek (C17), wybudowana zostanie pod skrzyżowaniem ul. Pratulińskiej z M. Ossowskiego. Po północnej stronie ul. M. Ossowskiego, pod terenem zieleni, znajdować się będzie łączący się ze stacją jednokondygnacyjny, podziemny obiekt komory rozjazdów. Całość będzie miała niemal 300 m długości.

Największym obiektem tego odcinka II linii metra będzie natomiast stacja Trocka i wraz z torami odstawczymi, wszystko razem o długości 450 m. Zlokalizowana jest wzdłuż ul. Pratulińskiej - pod skrzyżowaniem ulic Pratulińskiej i Trockiej, a także wzdłuż planowanej ulicy na przedłużeniu ul. Pratulińskiej. To stąd wyruszą tarcze TBM drążące tunele w kierunku Dworca Wileńskiego. I wreszcie - to stąd wywożony będzie urobek z drążonych tuneli, dostarczane betonowe elementy obudowy tuneli, materiały budowlane, maszyny i urządzenia. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Szyb do wyjęcia tarcz TBM powstanie w końcowym etapie drążenia, przy ul. Targowej.

Prace już trwają

Wykonawcą odcinka północno-wschodniego będzie wybrana w przetargu włoska firma Astaldi, kwota kontraktu wynosi ponad miliard złotych brutto. Astaldi wraz z partnerami wybudowało centralny odcinek II linii metra, którym warszawiacy jeżdżą już ponad rok. Projektantem natomiast jest ILF Consulting Engineers Polska, która wygrała ogłoszony przez Metro Warszawskie konkurs. Umowę podpisano 11 marca, wykonawca ma 38 miesięcy na realizację kontraktu.

Prace przy rozbudowie II linii metra na wschód wykonawca rozpoczął zaraz po podpisaniu umowy. Przygotowuje dokumentację wykonawczą wszystkich obiektów. Przejął położone poza pasem drogowym tereny realizacji wentylatorni V16, V17, V18 oraz stacji C16 i C17. Zakończono roboty wyburzeniowe na stacji C16, wykonano uzupełniające badania geotechniczne dla stacji, zorganizowano pierwsze biura budowy, trwa instalacja monitoringu, rozpoczęły się przebudowy instalacji podziemnych. Na terenie zajezdni autobusowej rozpoczęło się utwardzanie terenu pod miejsca postojowe dla autobusów bo plac budowy wentylatorni zajmie część zajezdni. Rozpoczęto projektowanie rozwiązania, które pozwoli na połączenie funkcjonującej już stacji Dworzec Wileński z nowym  trzystacyjnym odcinkiem.