Polityka prorodzinna rządu uderzy rykoszetem w kolejarzy?

Polityka prorodzinna rządu uderzy rykoszetem w kolejarzy?

05 maja 2016 | Źródło: Puls Biznesu
PODZIEL SIĘ

Ministerstwo Finansów nie zgadza się na podpisanie wieloletniego kontraktu na utrzymanie infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK. Jak alarmuje „Puls Biznesu” w budżecie nie ma na to pieniędzy, ponieważ priorytetem jest finansowanie programu prorodzinnego 500+.

Fot. Rafał Wilgusiak

O umowie, którą ministerstwo infrstruktury zamierza podpisać z zarządcą narodowej sieci kolejowej mówi się od długiego czasu. W zgodnej opinii ekspertów kontrakt wieloletni zapewni PKP PLK stabilność i efektywność funkcjonowania.

Mechanizm finansowania Polskich Linii Kolejowych miał być istotnym elementem nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, jednak porozumienie blokuje resort finansów.

Obecnie PKP PLK otrzymuje z budżetu państwa na cele utrzymaniowe ok. 2,7 mld zł w ramach odnawianych co roku umów. Resort infrastruktury wnioskuje o 4 mld zł rocznie, jednocześnie postulując zawarcie umowy długoterminowej.

„Istotne (…) jest zwrócenie uwagi na priorytet wyznaczony Ministrowi Finansów (…) zapewnienia finansowania ważkich zadań państwa wskazanych w exposé Pani Premier Beaty Szydło, w tym m.in. programu 500+” — napisał Piotr Nowak, wiceminister finansów, w opinii do projektowanych przepisów.

Mimo to, resort infrastruktury nie zamierza rezygnować. Negocjacje wciąż trwają.