Do 2019 roku Koleje Małopolskie zastąpią PR w obsłudze regionu

Do 2019 roku Koleje Małopolskie zastąpią PR w obsłudze regionu

11 maja 2016 | Źródło: Koleje Małopolskie, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, RW
PODZIEL SIĘ

W ciągu trzech lat spółka samorządowa operująca obecnie na dwóch małopolskich liniach przejmie od Przewozów Regionalnych obsługę wszystkich połączeń kolejowych w województwie. Dynamiczny rozwój spółki został potwierdzony przez trzymilionowego pasażera, który wczoraj skorzystał z usług przewoźnika. – Dziś już wiemy, że nowoczesny tabor, duża częstotliwość kursowania, cykliczny oraz stabilny rozkład jazdy, atrakcyjne ceny biletów przełożyły się na stale rosnącą frekwencję w pociągach – mówi nam Ryszard Rębilas, prezes Kolei Małopolskich.

Fot. Koleje Małopolskie

Jak powiedział marszałek, województwo stawia na Szybką Kolej Aglomeracyjną. – Stawiamy na transport kolejowy. Kupujemy nowy tabor i od grudnia chcemy ruszyć na trzecią linię SKA, do Tarnowa. Szacujemy, że pod koniec roku liczba pasażerów Kolei Małopolskich przekroczy 5,5 miliona – podkreślał Jacek Krupa.

Zarząd Województwa Małopolskiego co roku przeznacza na dofinansowanie przewozów kolejowych na terenie województwa kilkadziesiąt milionów złotych. W tym roku dopłata wyniesie 94,3 mln zł.

W perspektywie 3 lat jesteśmy w stanie przejąć całkowicie obsługę pasażerską na terenie województwa małopolskiego i stać się jedynym przewoźnikiem  – powiedział Krupa.

– W związku z planami przejmowania do obsługi kolejnych połączeń, rozwój Kolei Małopolskich opierać się będzie na pozyskiwaniu pracowników od spółki Przewozy Regionalne – mówi Ryszard Rębilas, prezes Kolei Małopolskich w wywiadzie, który ukaże się w majowym numerze miesięcznika „Kurier Kolejowy”, poświęconym kolejom samorządowym.  

W ciągu ostatnich ośmiu miesięcy trzykrotnie zwiększyła się liczba osób korzystających z pociągów Kolei Małopolskich. – W ciągu pierwszego roku działalności staraliśmy się przede wszystkim poznać potrzeby naszych podróżnych. Dziś już wiemy, że nowoczesny tabor, duża częstotliwość kursowania, cykliczny oraz stabilny rozkład jazdy, atrakcyjne ceny biletów przełożyły się na stale rosnącą frekwencję w pociągach. To pokazuje, że pasażerów nie trzeba w szczególny sposób zachęcać do podróży koleją. Wystarczy tylko stworzyć odpowiednie warunki podróżowania – tłumaczy nam Rębilas.

We wtorek, 10 maja 2016 r. trzymilionowy pasażer otrzymał od marszałka województwa, prezesa portu lotniczego oraz prezesa kolejowej spółki pamiątkowy bilet oraz upominki. Trzymilionowym pasażerem został Dawid Szura  z Gorlic.  Regularnie korzysta z usług Portu Lotniczego w Balicach dojeżdżając do lotniska pociągami Kolei Małopolskich. 

Firma rozpoczęła działalność 14 grudnia  2014 r. na trasie Kraków Główny - Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Główny. Pięć miesięcy później przewiozła już pół miliona pasażerów. Po dziewięciu miesiącach upominkami nagrodzono przejazd milionowego pasażera, a po szesnastu miesiącach trzymilionowego pasażera.

We wrześniu 2015 r. został uruchomione połączenie z Wieliczki do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Balicach, a w grudniu 2015 r. z Krakowa Głównego do Miechowa/Sędziszowa. Od grudnia planowane jest uruchomienie trzeciej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej - do Tarnowa.

Koleje Małopolskie dysponują 15 nowoczesnymi pociągami typu Acatus Plus. W sądeckim Newagu powstaje kolejnych 13 Impulsów, z których 6 jeszcze w tym roku miałoby obsługiwać połączenie z Krakowa do Tarnowa. Założono, że pociągi będą kursować na tej trasie co 30 minut w godzinach: 4.30 – 9.00 i 14.00 – 19.00, a w godzinach 9.00-13.30 i 19.30 – 23.00 co 60 minut.