Libiszewski: musimy zbudować kolejowe autostrady

Libiszewski: musimy zbudować kolejowe autostrady

25 maja 2016 | Źródło: PKP Cargo
PODZIEL SIĘ

Polska kolej towarowa potrzebuje przejezdnych szlaków, także podczas ich remontów i modernizacji. Największy polski przewoźnik towarowy, PKP Cargo deklaruje, że może prowadzić pociągi nawet nocą, kiedy roboty nie są prowadzone. – Musimy zbudować kolejowe autostrady, ale nie nadmiernym kosztem klienta – mówił Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Fot. Bartosz Dziubecki

Przedstawiciele PKP Cargo przez trzy dni uczestniczyli w panelach dyskusyjnych w ramach VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Rozmawiali m.in. o kondycji polskiego sektora transportowego, globalnej ekspansji polskich firm oraz potencjale Nowego Jedwabnego Szlaku - kolejowego połączenia Chin z Europą.

Podczas dyskusji prezes zarządu PKP Cargo Maciej Libiszewski zapewniał, że przewoźnik jest w stałym kontakcie z PKP PLK, razem pracując nad najlepszymi rozwiązaniami w zakresie prowadzenia ruchu podczas remontów i modernizacji krajowej sieci kolejowej. – Możemy jeździć w soboty, niedziele i święta, w dzień i w nocy – wtedy, gdy wykonawcy nie prowadzą prac – mówił Maciej Libiszewski. Zaznaczał przy tym, że modernizacja linii kolejowych dla przewozów towarowych nie może jednak uderzać rykoszetem w klienta. A tak dzieje się, gdy PKP Cargo z powodu ograniczeń w przejezdności jest zmuszone do wytyczania tras okrężnych, co oznacza wydłużenie czasu dostawy i wyższe koszty usługi.

W panelu na temat kolejowego rynku cargo Grzegorz Fingas, członek zarządu ds. handlowych przekonywał, że wyzwaniem dla towarowych przewoźników kolejowych jest malejąca przewidywalność w planowaniu przewozów. Klienci tworzą plany częściej, określając przewozy w krótszych terminach, co wymaga od przewoźników większej elastyczności. Członek zarządu PKP Cargo mówił także o perspektywach towarowego połączenia kolejowego Europy z Chinami. Kolej jest stworzona do transportu towarów masowych, jednak coraz bardziej otwiera się również na nowe rynki, w tym m.in. przewozy intermodalne. Ogromne możliwości w tym zakresie daje Nowy Jedwabny Szlak. Grupa PKP Cargo uczestniczy w rozwoju tego połączenia – mówił Grzegorz Fingas.

Dużą rolę współpracy z chińskimi partnerami w rozwoju rynku przewozów intermodalnych opartych na transporcie kolejowym podkreślał Jarosław Klasa, członek zarządu ds. operacyjnych. Podczas spotkania w ramach Forum Współpracy Gospodarczej Europa-Chiny zgłosił on pełną gotowość PKP Cargo do wsparcia rozwoju projektu łączącego linią kolejową Chiny z Europą. – Grupa PKP Cargo posiada kompetencje oraz możliwości techniczne i zaplecze infrastrukturalne pozwalające włączyć się w ten ambitny projekt. Cieszymy się zaufaniem urzędów celnych, stale rozwijamy narzędzia IT poprawiające jakość obsługi klienta. To czyni nas naturalnym partnerem Nowego Jedwabnego Szlaku – mówił Jarosław Klasa.