Łączenie krakowskiej łącznicy – będzie krótsza podróż do Zakopanego

Łączenie krakowskiej łącznicy – będzie krótsza podróż do Zakopanego

30 maja 2016 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Trwa precyzyjna operacja montażu przęseł na kolejowej łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Podtrzyma ją 30 filarów o charakterystycznym kształcie kielicha. Łącznica zapewni szybszy i bezpośredni przejazd pociągiem z Krakowa Głównego do stacji Kraków Bonarka i dalej do Skawiny, Zakopanego oraz Oświęcimia. 

Fot. PKP PLK

Łącznica kolejowa Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki coraz wyraźniej wpisuje się w okolice ul. Dekerta do skrzyżowania ulic Wielickiej, al. Powstańców Śląskich i al. Powstańców Wielkopolskich. Tu możesz zobaczyć jej ostateczny kształt w modelu 360.

W ostatnich dniach na łącznicy montowane są stalowe belki o 25 m długości i wadze 35 ton, ale są także elementy dłuższe 27 m i cięższe - po 44 tony. Wykonawca wykorzystuje specjalistyczny sprzęt, który może udźwignąć 250 ton. Podnoszone elementy są precyzyjnie układane na podporach (docelowy filar oraz zmontowana wcześniej podpora tymczasowa), a następnie na wysokości kilkunastu metrów spawane. 

Najwyższa podpora łącznicy, od strony ul. Romanowicza, będzie miała około 14 metrów. Odległość między budowanymi podporami wynosi od 32 do 52 metrów, a dwa przęsła nad skrzyżowaniem ulic Wielickiej, Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich mają zaprojektowaną rozpiętość aż 78 i 81 metrów.

W trakcie dotychczasowych prac nad budową łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki wykorzystano już: 10 100 m3 betonu, 910 ton stali zbrojeniowej, 1215 ton stali konstrukcyjnej.