Rosjanie z powodów finansowych tną zamówienie na pociągi Stadlera

Rosjanie z powodów finansowych tną zamówienie na pociągi Stadlera

31 maja 2016 | Źródło: Stadler
PODZIEL SIĘ

Stadler zmienił warunki kontraktu zawartego z kontrolowaną przez Koleje Rosyjskie spółką Aeroexpress. Przewoźnik obsługujący moskiewskie linie lotniskowe popadł w tarapaty finansowe, które zmusiły go do ograniczenia zamówienia na 24 pociągi piętrowe typu KISS. Ostatecznie szwajcarski producent dostarczy Aeroexpress dziewięć sześcioczłonowych i dwa czteroczłonowe pociągi, które obsłużą kibiców podczas Mistrzostwami Świata w piłce nożnej w 2018 r.

Fot. Stadler

Zgoda na zmniejszenie zamówienia oraz wydłużenie terminu spłat to forma pomocy udzielonej spółce w porozumieniu z ubezpieczycielem SERV i bankami finansującymi.

Przypomnijmy, że umowę na dostawę 24 piętrowych pociągów dla rosyjskiego przewoźnika podpisano niemal dokładnie trzy lata temu. W międzyczasie, w wyniku kryzysu na rynku ropy naftowej i gazu, jak również międzynarodowych sankcji gospodarczych nałożonych na Rosję i związanej z tym dewaluacji kursu rubla, przewoźnik utracił płynność finansową. Stadler podjął decyzję o udzieleniu spółce pomocy, która pozwoli na realizację kontaktu na nowych zasadach. Zgodnie z nimi Aeroexpress zakupi dziewięć sześcioczłonowych i dwa czteroczłonowe pociągi, które dotrą do Moskwy przed odbywającymi się w Rosji w 2018 roku Mistrzostwami Świata w piłce nożnej i będą obsługiwać ruch kolejowy między lotniskami Domodediowo i Wnukowo a centrum miasta. Stadler zgodził się nie tylko na zmniejszenie zamówienia, lecz również wydłużył termin spłaty zobowiązań i udzielił spółce Aeroexpress karencji w spłacie. Dzięki ubezpieczycielowi SERV i rosyjskiemu bankowi Gazprom udało się uzyskać nowe finansowanie dla inwestycji.

Pięć z trzynastu pierwotnie wyprodukowanych dla Aeroexpress pociągów Stadler sprzedał do Azerbejdżanu. Gruzja podpisała umowę na zakup kolejnych czterech. Stadler wyraża nadzieję, że cztery pozostałe składy Aeroexpress także zostaną wykorzystane podczas Mistrzostw Świata w piłce nożnej w Rosji i w ten sposób wesprą komunikację publiczną podczas turnieju.

Alexey Krivoruchko wyraził wdzięczność za otwartość Petera Spuhlera podczas negocjacji zmieniających warunki umowy, podkreślając, że Stadler wykazał się dużym zrozumieniem dla sytuacji partnera. Peter Spuhler jest  dumny z możliwości budowania pociągów dla Aeroexpressu. – To zamówienie jest jak dotąd naszym największym zleceniem z Rosji. Mamy nadzieję, że to dopiero początek współpracy i w przyszłości będziemy produkować więcej naszych komfortowych pociągów na rynek rosyjski – powiedział.

Nowe piętrowe pociągi mają 3400 mm szerokości i 5240 mm wysokości. Składy zostały przystosowane do warunków klimatycznych panujących w Rosji, gdzie temperatury mogą wahać się od - 50°C do +40°C. Pociągi osiągają maksymalną  prędkość 160 km/h, a do dyspozycji pasażerów przygotowano dwie komfortowe klasy pasażerskie, biznesową i ekonomiczną. Pudła pojazdów wykonano z aluminium, dzięki czemu są lżejsze niż te ze stali. Dzięki temu możliwe będzie osiągnięcie znaczących oszczędności w bieżącej eksploatacji pojazdów.