PLK rozpoczyna XII edycję kampanii społecznej Bezpieczny przejazd…

PLK rozpoczyna XII edycję kampanii społecznej Bezpieczny przejazd…

20 czerwca 2016 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Maleje liczba wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. Jednak wciąż aż 98% kolizji to skutek ignorowania znaków drogowych, czerwonych świateł i omijania rogatek. Kierowcy nie respektują ustalonych zasad. Dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają kolejną, XII edycję kampanii na rzecz poprawy bezpieczeństwa na przejazdach.

Fot. PKP PLK

Setki ulotek na przejazdach, nadzór oraz pouczenia kierowców i debata Deklarujesz – nie respektujesz – tak dziś, 20 czerwca PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły kolejną edycję kampanii społecznej Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”.

– PKP Polskie Linie Kolejowe wciąż podnoszą poziom zabezpieczeń – to m. in. 1500 zmodernizowanych przejazdów i zastępowanie skrzyżowań drogi i toru bezkolizyjnymi wiaduktami, współpraca z zarządcami dróg, by dojazdy do przejazdów były dobrze oznakowane. Jednak monitoring, który już działa na ponad 1000 przejazdach kolejowo-drogowych potwierdza, że bezpieczeństwo zależy od właściwego zachowania kierowców – respektowania zasad bezpieczeństwa – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. eksploatacji PKP Polskich Linii Kolejowych.

Uczestnicy debaty Deklarujesz – nie respektujesz podkreślali, że przestrzeganie przepisów ruchu drogowego to dowód dojrzałości i odpowiedzialności za siebie i innych. Respektowanie zasad chroni wszystkich użytkowników przejazdów: kierowców na drodze i podróżnych w pociągach.

– Każdy kierowca i pieszy powinien mieć nie tylko wiedzę dotyczącą przepisów m. in. na przejazdach kolejowo-drogowych, ale także świadomość, że ich przestrzeganie to dowód odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne oraz innych. Przestrzeganie przepisów to deklaracja: "jestem osobą godną zaufania" – nie tylko "wiem i deklaruję", ale przede wszystkim "respektuję" – mówiła w debacie Maria Rotkiel, psycholog i terapeuta poznawczo-behawioralny.

W XII edycji kampanii przeprowadzane będą debaty i konferencje o bezpieczeństwie, akcje informacyjne na przejazdach i tzw. „dzikich przejściach”, setki spotkań edukacyjnych z dziećmi, kampania w mediach, dodatkowe materiały dla instruktorów nauki jazdy. Organizatorzy zaplanowali intensywną współpracę z youtuberami, blogerami oraz vlogerami, by dotrzeć z informacją o celu respektowania przepisów do młodzieży.

W Polsce jest ponad 12 700 przejazdów kolejowo-drogowych. Od 2005 roku liczba wypadków na nich zmniejszyła się o jedną trzecią (z 236 w 2005 r. do 155 w 2015 r.).Pozytywną tendencję odnotowano też w 2015 roku – na przejazdach o 12% mniej wypadków niż w 2014 roku.

Od stycznia do marca 2016 roku na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce doszło do 40 wypadków i kolizji, w których zginęło 18 osób. Podobna sytuacja była w ubiegłym roku.

Przyczyną tych zdarzeń jest zignorowanie przepisów o ruchu drogowym i próba pokonania przejazdu przed zbliżającym się pociągiem mimo znaków „STOP” i sygnalizacji ostrzegawczej, omijanie zamkniętych półrogatek, a nawet przejeżdżanie pod zamykającymi się szlabanami. Wypadki na przejazdach i z osobami wkraczającymi na tory w miejscach niedozwolonych, odpowiadają za blisko 80% wypadków na kolei i prawie 100% ofiar.