Podczas konferencji TEN-T Days 2016 odbywającej się w Rotterdamie, ministrowie z Polski, Finlandii, Estonii, Litwy i Łotwy podpisali deklarację dotyczącą realizacji projektu kolejowego Rail Baltica. Jest ona wyrazem politycznego poparcia dla realizacji inwestycji kolejowych na tej linii.
Deklaracja podkreśla strategiczne znaczenie korytarza kolejowego łączącego Estonię, Łotwę i Litwę z Polską i Niemcami. Strony potwierdziły swoje zaangażowanie w budowę Rail Baltiki. Jak zaznaczał Kristen Michal minister gospodarki i infrastruktury Estonii, stworzenie szybkiego połączenia kolejowego z sercem Europy przez wiele lat było celem państw bałtyckich.
– Dzięki tej deklaracji wszystkie zainteresowane strony, w tym Finlandia i Polska, potwierdzają swoją gotowość do współpracy w realizacji projektu i podkreślają jego wartość dodaną w wymiarze geopolitycznym i gospodarczym – dodawał Uldis Augulis, łotewski minister transportu.
Poza tym, w ramach TEN-T Days 2016 doszło do spotkań przedstawicieli wszystkich kluczowych podmiotów dążących do stworzenia spójnej i efektywnej sieci transportowej w Europie. Obecni byli ministrowie ds. transportu państw UE oraz państw sąsiadujących, posłowie do Parlamentu Europejskiego, przedstawiciele Komisji Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, koordynatorzy ds. korytarzy TEN-T oraz reprezentanci wszystkich stron zainteresowanych rozwojem tej sieci, w tym inwestorów prywatnych.
Jednym z głównych punktów konferencji była dyskusja ministrów transportu państw UE oraz państw sąsiadujących w kwestii rozszerzenia sieci bazowej i kompleksowej TEN-T na terytorium państw Partnerstwa Wschodniego i Turcji. W trakcie panelu dyskusyjnego minister Adamczyk wyraził poparcie dla rozszerzenia polityki TEN-T na obszar państw Europy Wschodniej.
– Rozszerzenie systemu TEN-T na Europę Wschodnią przyczyni się to do promocji europejskich standardów zarówno w zakresie bezpieczeństwa transportu, jak i wysokiej jakości infrastruktury na tym obszarze – podkreślał minister Andrzej Adamczyk.
Rail Batlica ma być gotowa do 2024 r. W planach jest przedłużenie trasy do Wenecji. A także tunel podmorski między Tallinem a Helsinkami. Koszt tunelu szacowany jest na 9 - 13 mld euro. Jego otwarcie planowane jest na 2030 rok. W tym roku Litwa zakończy modernizację odcinka od granicy z Polską do Kowna. Potencjał Rail Baltica wyniesie 5 mln pasażerów i 16 mln ton towarów rocznie.