Wiceminister Stomma wyraził uznanie dla zaangażowania SEiMTS

Wiceminister Stomma wyraził uznanie dla zaangażowania SEiMTS

25 czerwca 2016 | Autor: RW
PODZIEL SIĘ

Podsekretarz stanu ds. kolei, Piotr Stomma skierował na ręce zarządu Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego, pismo z podziękowaniami za dotychczasową działalność organizacji oraz istotny wkład w konsultacje społeczne projektów nowych regulacji. Wiceminister zaprosił również Stowarzyszenie do dalszego aktywnego uczestnictwa w procesach aktualizacji i konsultacji Krajowego Programu Kolejowego oraz pracach zmierzających do przygotowania tzw. specustawy kolejowej, której celem będzie usprawnienie i przyśpieszenie przygotowania i realizacji inwestycji kolejowej w obecnej perspektywie budżetowej UE na lata 2014 – 2020.

Fot. MIB

Przedstawiciel resortu docenił dotychczasowe zaangażowanie przedstawicieli Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego w prace mające na celu usprawnienie funkcjonowania sektora transportu kolejowego. „Korzystając z okazji pragnę również wyrazić swoje uznanie dla pracy jaką wykonuje Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego na rzecz rozwoju transportu kolejowego” – czytamy w piśmie do Stowarzyszenia z 20 czerwca br.

Piotr Stomma zaznaczył, że w Ministerstwie infrastruktury i Budownictwa prowadzone są prace związane z przygotowaniem zmian ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, polegających na wprowadzeniu do systemu prawnego nowych rozwiązań dotyczących uproszczenia oraz przyspieszenia prac związanych z przygotowaniem i realizacją kolejowych inwestycji infrastrukturalnych,

„Potrzeba dalszego uproszczenia przygotowania i realizacji inwestycji infrastrukturalnych w transporcie kolejowym wynika m.in. z konieczności pełnego wykonania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020” – napisał Stomma.

W tym celu resort przeanalizował zakres koniecznych zmian w ustawie o transporcie kolejowym i przystąpił do opracowania projektu regulacji przy udziale narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej PKP PLK. Oprócz ustawy o transporcie kolejowym, proponowane zmiany dotyczą także ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, a także ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W piśmie do SEiMTS Stomma przypomniał, że obecnie obowiązujący KPK poddawany jest weryfikacji. W ocenie ministra konieczne jest uzupełnienie KPK o zadania, które nie zostały zrealizowane w pełnym zakresie w poprzedniej perspektywie UE. Rewizja dokumentu wynika również z potrzeby dostosowania jego postanowień do rozwoju infrastruktury kolejowej zarówno pod względem sposobu zarządzania nią jak i finansowania.

„Należy podkreślić, że dobrze przygotowana aktualizacja KPK stworzy nowe możliwości dla sprawnego wdrażania najbardziej potrzebnych z punktu widzenia sektora kolejowego inwestycji. Dodatkowo wyjaśniam, że obecnie weryfikowany KPK zostanie poddany procesowi konsultacji publicznych. Jest to sposób uzyskiwania opinii, stanowisk, propozycji itp. od instytucji i osób, których w pewien sposób dotkną, bezpośrednio lub pośrednio, skutki proponowanych przez administrację działań. W związku z powyższym, wszyscy zainteresowani problematyką poruszaną w projekcie aktualizacji „Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku" będą mieli możliwość przekazania opinii, stanowisk, uwag i sugestii do omawianego dokumentu. Już teraz zachęcam członków Stowarzyszenia do czynnego udziału w procesie konsultacji publicznych aktualizowanego KPK, który planowany jest w najbliższych tygodniach” – zaznaczył wiceminister ds. kolei.

Dodał, że wszystkie przekazywane przez stronę społeczną argumenty odnoszące się do rozwoju infrastruktury kolejowej będę wnikliwie analizowane przez resort. Na ich podstawie przy uwzględnieniu możliwości finansowych państwa, zostaną podjęte przez Radę Ministrów decyzje odnośnie ostatecznego kształtu dokumentu.

„Dodatkowo informuję, że przekazane przez Stowarzyszenie propozycje mające na celu efektywne i sprawne wykorzystanie funduszy unijnych w budownictwie kolejowym zostały również przekazane do PKP PLK” – zaznaczył Piotr Stomma.