Łódź Fabryczna - nowoczesny dworzec coraz bliżej pasażera

Łódź Fabryczna - nowoczesny dworzec coraz bliżej pasażera

27 czerwca 2016 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Trwają przygotowania do odbiorów technicznych Łodzi Fabrycznej. Podróżnym komfort obsługi zapewni m.in. 38 schodów ruchomych i wind oraz 9 tysięcy lamp. Zaawansowanie prac przekracza 97 procent. PLK planuje, że po wielobranżowych odbiorach, w grudniu z dworca odjadą pierwsze pociągi. Planowane jest ponad 100 składów w ciągu doby.

Fot. PKP PLK

Jeden z najnowocześniejszych obiektów kolejowych jest już na ukończeniu. Zaawansowanie prac przekracza 97 procent. PLK przygotowuje już odbiory techniczne stacji. Później na dworzec wjadą pociągi robocze i rozpoczną się testy systemów sterowania ruchem (srk).

- Na bieżąco monitorujemy największą kolejową inwestycję punktową w Polsce. Bardzo ważny będzie etap odbiorów. Łódź Fabryczna to przedsięwzięcie o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym nie tylko dla Łodzi. Wraz z przygotowywanym podziemnym połączeniem do Łodzi Kaliskiej stworzy nowe możliwości komunikacji dalekobieżnej i aglomeracyjnej – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

- Łódź Fabryczna będzie jedną z wizytówek miasta i regionu łódzkiego. Nowy dworzec i tunel wpisują się w ogromny program przebudowy i modernizacji miasta, uwalniają duże obszary inwestycyjne w centrum oraz zwiększają rolę kolei w ruchu aglomeracyjnym i wojewódzkim. Kluczowe dla samorządu i całego regionu jest kontynuowanie przez PKP PLK budowy tunelu średnicowego z nowymi stacjami: Łódź Centrum i Łódź Manufaktura. Dzięki tym zmianom Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie dążyć do stworzenia drugiego po Warszawie systemu kolei podziemnej z trzema stacjami w sercu miasta. Będziemy intensywnie wspierać PLK w szybkim i terminowym odbiorze całej inwestycji – mówi Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.

Na stacji gotowe są cztery perony. W tunelu i obok peronów położono 12 km torów oraz zamontowano urządzenia srk. Kończy się podwieszanie sieci trakcyjnej w obszarze stacji. W szklanym budynku dworca zamontowano ponad 37 tys. m² podwieszanych sufitów, ponad 20 tys. m² okładzin na ścianach oraz ponad 4 tys. m² szklanych ścian. Działa już 9 tysięcy lamp, w tym najnowocześniejsze energooszczędne oprawy typu LED. Aby wszystkie urządzenia na dworcu działały sprawnie położono 340 km kabli.

Trzypoziomowy obiekt jest przyjazny podróżnym, ponadto zastosowano rozwiązania dla osób niepełnosprawnych. PLK konsultowały projekt budowlany dworca z organizacjami skupiającymi osoby niepełnosprawne i niewidome.

Wygodne poruszanie się pomiędzy trzema poziomami obiektu zapewnią 24 schody ruchome oraz 14 wind – wszystkie są opisane alfabetem Braille'a. Dodatkowo system prowadnic na podłogach wskazuje drogi m.in. do peronów, kas biletowych, wejścia/wyjścia. Na krawędziach peronowych zastosowane zostaną płyty wskaźnikowe, które ostrzegą i poinformują osoby niewidome o zmianie kierunku trasy.

W obiekcie przewidziano także kasę i toaletę dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Ponadto w zakresie urządzeń teletechnicznych przewiduje się budowę dźwiękowego systemu ostrzegawczego (DSO) zlokalizowanego na dworcu i w tunelu. System umożliwia nadawanie niezależnych komunikatów informacyjnych, również w sytuacji zagrożenia pożarem.

Zarządca infrastruktury wspólnie z przewoźnikami wypracował docelowy model ruchu pociągów. Według planów Łódź Fabryczną od grudnia obsługiwać będzie ponad 117 pociągów w ciągu doby, w tym: 28 pociągów ŁKA, 41 pociągów PKP Intercity, 48 pociągów Przewozy Regionalne. 

Wartość kontraktu brutto to: 1,75 mld złotych

Dworzec w liczbach:

  • ponad 340 km kabli,
  • ponad 9 tys. opraw oświetleniowych, w tym najnowszych typu LED,
  • 10 tys. metrów balustrad,
  • 12 km torów i sieci trakcyjnej,
  • ok. 750 tys. m³ betonu, (trzy razy więcej niż np. przy Stadionie Narodowym),
  • ponad 20 tys. m² okładzin na ścianach,
  • ponad 4 tys. m² ścian szklanych,
  • ponad 37 tys. m² sufitów podwieszanych,
  • od początku istnienia budowy wydano prawie 10 000 przepustek dla pracowników.