Merchel: pociągi na CMK jeszcze przyspieszą

Merchel: pociągi na CMK jeszcze przyspieszą

04 lipca 2016 | Źródło: RW
PODZIEL SIĘ

Od rozkładu jazdy 2017/2018, który zacznie obowiązywać za półtora roku, pociągi kursujące po Centralnej Magistrali Kolejowej będą jeździły szybciej niż obecnie. Jak powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych stanie się to możliwe dzięki likwidacji skrzyżowań z drogami w poziomie szyn oraz zakończeniu modernizacji obiektów inżynieryjnych.

Fot. wrota-swietokrzyskie.pl

Dzięki zakończeniu pierwszej w Europie inwestycji realizowanej ze środków funduszu CEF („Łącząc Europę”) pociągi na CMK przyspieszą o 3 minuty. W kolejce do przebudowy czeka jeszcze kilkanaście przejazdów kolejowych, z czego 5 na odcinku między Olszamowicami a Włoszczową Północ. Zostaną zastąpione wiaduktami.

– W ten sposób zlikwidujemy punktowe ograniczenia prędkości oraz do zera ograniczymy ryzyko zderzenia pojazdów z pojazdem szynowym na przejeździe kolejowym, co stanowi drugi najczęstszy rodzaj wypadków na polskiej sieci dróg kolejowych – mówi Ireneusz Merchel.

Obecnie, zgodnie z obowiązującymi zasadami bezpieczeństwa, pociągi na CKM muszą zwalniać przed każdym przejazdem do 160 km/h. Pojedyncza likwidacja przejazdu na tej trasie pozwala zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt sekund.

Dodatkowo, na CMK modernizowane są obiekty inżynieryjne. Tylko na 14-kilometrowym odcinku Biała Rawska – Strzałki do prędkości 200 km/h dostosowane zostaną 2 mosty, 6 wiaduktów i 8 przepustów kolejowych. Z kolei parametry mostu i wiaduktu nad trasą S8 w okolicach Mszczonowa pozwolą na przejazd z prędkością 250 km/h (chociaż, aby ją osiągnąć należałoby dostosować także pozostałe elementy infrastruktury).

– Po zakończeniu tych inwestycji od rozkładu jazdy 2017/2018 znacząco zwiększy się długość linii CMK dostosowanej do prędkości 200 km/h. Przyniesie to dalsze przyspieszenie pociągów – zaznacza Ireneusz Merchel. Może chodzić nawet o kilkanaście minut krótszą podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic.

Warto przy okazji zaznaczyć, że każda przebudowa trasy podnosi bezpieczeństwo ruchu i jakość usług kolejowych oraz poprawia przepustowość, co pozwala na zwiększenie liczby pociągów.

Na chwilę obecną z Centralnej Magistrali Kolejowej w ciągu doby korzysta 88 pociągów, z czego 39 to składy Pendolino.

Ponadto, zmodernizowana linia kolejowa obniża koszty eksploatacyjne oraz jest dostosowana do wymogów interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolejowego.