Zakup AWT był błędnie oszacowaną inwestycją PKP Cargo?

Zakup AWT był błędnie oszacowaną inwestycją PKP Cargo?

07 lipca 2016 | Źródło: RW
PODZIEL SIĘ

PKP Cargo zleciło sporządzenie ekspertyzy dotyczącej poprawności metodycznej wyceny AWT sporządzonej na potrzeby nabycia pakietu 80 proc. udziałów tego przedsiębiorstwa przez polskiego przewoźnika. Z dokumentu wynika, że poprzednie kierownictwo PKP Cargo mogło niewłaściwie określić wartość czeskiego podmiotu.

Fot. Arch. Kuriera Kolejowego

„Przekazana dnia 4 lipca 2016 r. ekspertyza wykazała odstępstwa od metodyki szacowania wartości przedsiębiorstwa oraz błędy w założeniach do wyceny i w jej technice, które mogły wpłynąć na zawyżenie rekomendowanej wartości tego przedsiębiorstwa, co mogło spowodować, że wartość transakcji wykraczała poza poziom akceptowalny dla typowego, racjonalnie działającego inwestora” – czytamy w raporcie bieżącym PKP Cargo.

O kolejnych działaniach podejmowanych w tym zakresie spółka będzie informować w formie odrębnych raportów bieżących.

Przypomnijmy, że PKP Cargo, od momentu przejęcia za kwotę 103,2 mln euro w grudniu 2014 roku 80 proc. udziałów czeskiego Advanced World Transport utrzymywało, iż nowo nabyta spółka stanie się „bramą na południe Europy”. Od samego początku tej transakcji, głośno było jednak o kiepskiej kondycji finansowej AWT, braku zleceń i odpowiedniego parku taborowego.

W odpowiedzi na te zarzuty jeszcze w lutym br. David Kostelnik, dyrektor operacyjny AWT, twierdził, że wiele z tych opinii opierało się na niesprawdzonych przesłankach. – Synergie są znaczne, a jeszcze ważniejszy jest potencjał utworzenia bardzo silnego gracza w tej części Europy na bazie wspólnych możliwości PKP Cargo i AWT – zapewniał Kostelnik.

Prawdziwy problem pojawił się dwa miesiące temu, kiedy to należąca do New World Resources spółka OKD złożyła wniosek o upadłość. Usługi przewozowe dla tego jedynego producenta węgla w Czechach wykonywało właśnie AWT.

AWT to drugi po ČD Cargo najbardziej liczący się gracz na rynku kolejowych przewozów towarowych, zorientowany w swojej działalności na Europę Środkową i Wschodnią. Spółka dysponuje 400 km własnych torów, a w swoim parku taborowym posiada 160 lokomotyw (spalinowych oraz elektrycznych) i 5100 wagonów. AWT przewozi rocznie ok. 17 mln ton ładunków i eksploatuje 60 bocznic na terenie Czech. Działalność spółki opiera się również na transporcie intermodalnym, spedycji kolejowej, wynajmie wagonów, a nawet rekultywacji terenów pogórniczych.