Linie kolejowe przygotowane na ŚDM

Linie kolejowe przygotowane na ŚDM

11 lipca 2016 | Źródło: Kolej na ŚDM
PODZIEL SIĘ

Nowe i wyremontowane przystanki kolejowe, zwiększenie przepustowości na trasach dojazdowych do Krakowa i Częstochowy, specjalny harmonogram prac utrzymaniowych i remontowych – to główne działania PKP PLK, aby pielgrzymi udający się na Światowe Dni Młodzieży mogli sprawnie podróżować koleją. Dodatkowo, w pogotowiu będzie Kolejowe Ratownictwo Techniczne i specjalistyczne pociągi do naprawy sieci i usuwania usterek.

Fot. kolejnasdm.pl

Przygotowania zarządcy infrastruktury do szczytu przewozowego w czasie uroczystości Światowych Dni Młodzieży wchodzą na ostatnią prostą. PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniają odpowiednią przepustowość głównych szlaków kolejowych oraz przeprowadzają konieczne prace remontowe w Małopolsce. Inwestycje zostaną zamknięte do czasu rozpoczęcia ŚDM. Gotowe są też zespoły kolejowego ratownictwa technicznego.

Remonty linii kolejowych przeprowadzone w ostatnich latach przez Polskie Linie Kolejowe pozwolą zwiększyć liczbę i częstotliwość kursowania pociągów z pielgrzymami. Modernizacja głównych szlaków kolejowych, montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz remont torów zapewnią bezpieczną i komfortową podróż dla wszystkich osób udających się na Światowe Dni Młodzieży.

– W rozkładzie jazdy dedykowanym na ŚDM najwięcej pociągów będzie jechało do Małopolski od strony Warszawy. Duża część składów pojedzie Centralną Magistralą Kolejową, modernizowaną linią, na której pociągi mogą rozwinąć prędkość do 200 km/h – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP PLK. – Dzięki modernizacji infrastruktury pociągi rozwijają większe prędkości a podróżni mogą szybciej dojechać w wybrane miejsce – dodaje. 

Podróż między głównymi miastami trwa obecnie znacznie krócej niż jeszcze kilka lat temu. Do Krakowa można dojechać w ciągu około 2 godzin m.in. z Rzeszowa,  Katowic czy Warszawy.

Rekordowe czasy przejazdu

Czas dojazdu pociągiem do Częstochowy – pielgrzymkowego centrum Polski jest obecnie również znacznie krótszy niż jeszcze kilka lat temu. Naprawa torów na najbardziej zniszczonych fragmentach linii oraz wymiana istotnych elementów infrastruktury na nowe – to działania, które pozwoliły poprawić czasy przejazdu oraz usprawnić ruch pociągów. Obecnie przejazd pociągiem z Wrocławia do Częstochowy zajmuje 1,5 godziny, a na podróż do Częstochowy z Krakowa lub z Warszawy trzeba zaplanować 2 godziny. 

Wymiana torów i unowocześnienie urządzeń sterowania ruchem kolejowym pozwoli nie tylko zwiększyć prędkość ale również częstotliwość kursowania pociągów. Po wyremontowanych torach mogą jeździć nowoczesne pociągi, a podróż jest bardziej komfortowa.  

Organizacja ruchu kolejowego w Małopolsce

Na potrzeby organizacji przewozów kolejowych w czasie ŚDM w aglomeracji krakowskiej oraz w Małopolsce zostanie wprowadzona specjalna organizacja ruchu kolejowego. Co najmniej 600 dodatkowych pociągów regionalnych zawiezie pielgrzymów m.in do: Tarnowa, Oświęcimia, Katowic, Rzeszowa, Trzebini, Nowego Sącza, Wadowic, Bielska-Białej i Zakopanego.

Pociągi lokalnych przewoźników będą kursować z dużą częstotliwością. Na linii prowadzącej do lotniska Kraków Balice możliwe jest zwiększenie częstotliwości kursowania składów do 15 minut, co pozwoli na obsłużenie większych niż standardowo potoków podróżnych. Dzięki temu składy kursujące w ramach dedykowanego rozkładu jazdy na ŚDM będą mieć zapewniony sprawny przejazd.

Efektem bieżących prac zarządcy infrastruktury przed ŚDM są m.in. wyremontowane perony, na stacjach: Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów, Kraków. Mydlniki, Kraków Swoszowice, Krzeszowice oraz przystankach: Węgrzce Wielkie Kokotów i Baranówka. Obiekty są wyposażone w wiaty, nowe tablice informacyjne oraz oznakowanie.

Polskie Linie Kolejowe zapewnią osłonę techniczną szlaków kolejowych. Podczas przewozów na Światowe Dni Młodzieży w pogotowiu będą zespoły ratownictwa technicznego. Pociągi sieciowe, pogotowie elektroenergetyczne, drezyny oraz specjalistyczne pojazdy drogowe w razie awarii wyjadą na tory, by przywrócić ruch. Wzmocnione zostaną też załogi kolejowego pogotowia technicznego.