Dla Szwedów kolej to za mało, więc wymyślili tiry zasilane siecią trakcyjną

Dla Szwedów kolej to za mało, więc wymyślili tiry zasilane siecią trakcyjną

24 lipca 2016 | Źródło: Siemens
PODZIEL SIĘ

To widok zupełnie nietypowy. Tiry z pantografem robią wrażenie… W Szwecji otwarto pierwszą na świecie e-autostradę. Siemens dostarczył system sieci trakcyjnej dla samochodów ciężarowych firmy Scania – partnera projektu. System ogranicza zużycie energii elektrycznej o 50% i przyczynia się do znacznego zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza.

Fot. Scania

Na dwukilometrowym odcinku testowym zainstalowano sieć trakcyjną przystosowaną do obsługi transportu towarowego. Przez najbliższe dwa lata prowadzone będą testy hybrydowych pojazdów ciężarowych, których dostawcą jest firma Scania. Dwie ciężarówki zostały przystosowane do współpracy z siecią elektryczną wykonaną przez Siemensa. Głównym elementem systemu jest inteligentny pantograf w połączeniu z hybrydowym układem napędowym. System czujników pozwala na podniesienie i opuszczenie pantografu przy prędkości do 90 km/h. Ciężarówka podczas jazdy korzysta z trakcji elektrycznej, przez co porusza się praktycznie nie emitując dwutlenku węgla do atmosfery. Zastosowanie silnika hybrydowego umożliwia przejazd pojazdu ciężarowego w przypadku braku dostępności sieci elektrycznej. Technologia eHighway ma otwartą konfigurację. Jest możliwe rozwiązanie bazujące zarówno na zasilaniu akumulatorowym, jak i gazowym hybrydowego układu napędowego ciężarówki. Pozwala to na elastyczne dopasowanie systemu do konkretnego zastosowania.

Szwedzki transport drogowy jest odpowiedzialny za ponad jedną trzecią emisji CO2, z czego prawie połowa pochodzi ze spalin pojazdów ciężarowych. Kraj ten ogłosił ambitne cele w zakresie ochrony środowiska: sektor transportowy od 2030 roku ma być niezależny od paliw kopalnych. W związku z oczekiwanym wzrostem przewozów towarowych nie wystarczy jedynie zwiększenie przepustowości szlaków kolejowych. Konieczne jest rozwiązanie umożliwiające ograniczenie emisyjności transportu drogowego. Szwedzki urząd transportowy Trafikverket oraz władze regionu Gävleborg chcą przez kolejne dwa lata testować system i zebrać informacje na temat ewentualnego włączenia autostrady do użytku komercyjnego i jej ewentualnej rozbudowy.

Siemens pracuje obecnie we współpracy z Volvo nad projektem testowym eHighway w Kalifornii budowanym na zlecenie władz Południowego Wybrzeża USA (SCAQMD) oraz jednostki monitorującej jakość powietrza w regionie. W 2017 roku w okolicach portów morskich w Los Angeles i Long Beach testowane będą pojazdy ciężarowe z infrastrukturą trakcyjną powstającej e-autostrady.