Newag najbliżej zdobycia kontraktu na 14 EZT-ów dla ŁKA?

Newag najbliżej zdobycia kontraktu na 14 EZT-ów dla ŁKA?

02 sierpnia 2016 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Łódzka Kolej Aglomeracyjna otworzyła koperty w postępowaniu na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap II”. Oferty złożyły: Stadler Polska, Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz oraz Newag. Najniższą cenę, 236 mln 775 tys. zł za wykonanie zadania przedstawił producent z Nowego Sącza. Jednak o wyborze zadecyduje nie tylko cena, ale również okres utrzymania taboru, współczynnik efektowności kosztowej i ilość miejsc siedzących.

Fot. ŁKA

– Zależy nam, aby pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej gwarantowały pasażerom maksymalny komfort podróży oraz ich maksymalną niezawodność. Wszystko to ma być zapewnione przy niskich kosztach eksploatacji, dzięki którym pociągi mogą być eksploatowane intensywnie przez wiele lat na różnych liniach – powiedział Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna przypomniała, że wskazane kryteria są policzalne i obiektywne. Nie były kwestionowane przez producentów taboru. W żaden sposób nie preferują również żadnego z potencjalnych dostawców. Jak dowiedział się „Kurier Kolejowy” budżet zamawiającego na dostawę pojazdów wynosił 261 313 500,00 brutto. Newag zaproponował 236 775 000,00 brutto i zarazem najniższą stawkę brutto za 1 km przebiegu w okresie utrzymania: 1,476 zł. Pesa zaoferowała ponad 20 mln zł więcej, bo 257 955 600,00 brutto (stawka brutto za 1 km przebiegu w okresie utrzymania: 4,059 zł). Najdroższą ofertę złożył Stadler z ceną 260 883 000,00 brutto (stawka brutto za 1 km przebiegu w okresie utrzymania: 2,214 zł).

Podane kwoty nie przesądzają jeszcze o tym, kto wygra przetarg. ŁKA oceniając oferty kierowała się 4 kryteriami: poza ceną brutto dostawy (waga 40), również ceną brutto usługi utrzymania (waga 30), współczynnikiem efektywności kosztowej (waga 20) oraz liczbą siedzeń stałych w pojeździe powyżej 140 (waga 10). Jednakże pozostałe kryteria oceny zostały utajnione.

Wiemy natomiast, że pojazdy będą miały długość do 65 metrów i rozwiną 160 km/h. Zabiorą min. 300 osób (dla 4 os./m2), z czego co najmniej 160 na miejscach siedzących, w tym 140 miejsc siedzących stałych. Zamawiający przewiduje średnie roczne przebiegi na poziomie ok. 150 tys. km. Żywotność EZT-ów określono w specyfikacji zamówienia na 35 lat (4 mln przejechanych kilometrów). Przewiduje się możliwość łączenia pojazdów w trakcje wielokrotną (do 3 pojazdów).

Dostawy pierwszych 4 pojazdów mają zostać zrealizowane w terminie 20 miesięcy od dnia podpisania umowy, jednak nie wcześniej niż po upływie 19 miesięcy, natomiast pozostałych 10 w terminie 26 miesięcy od dnia podpisania umowy, jednak nie wcześniej niż po upływie 24 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Zakup taboru zostanie sfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014–2020 oraz środków własnych ŁKA. Zamawiający przewiduje udzielenie zaliczek na poczet wykonania dostawy pojazdów, w wysokości 35% ceny dostawy pojazdów.