Wojskowa agencja opóźnia budowę łódzkiego terminalu dla pociągów z Chin

Wojskowa agencja opóźnia budowę łódzkiego terminalu dla pociągów z Chin

03 sierpnia 2016 | Autor: RW | Źródło: Puls Biznesu
PODZIEL SIĘ

Eurasia Rail Terminals, polsko-chińska spółka założona przez firmę Hatrans, operatora pociągów do Chengdu, czeka z projektem budowy nowego terminala przeładunkowego za 350 mln zł, aż Agencja Mienia Wojskowego sprzeda 33 ha w Łodzi. Tymczasem zagraniczna konkurencja nie śpi.

Fot. AMW

Teren, gdzie ma powstać terminal towarowy dla pociągów z Chin, w którym w ciągu doby będzie można posortować, przepakować i wysłać towary z jednego składu całopociągowego, już jesienią został włączony do Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (ŁSSE).

Nieruchomość jest zabudowana magazynami i garażami do wyburzenia (ponad 51,5 tys. m2). Według szacunków wykonanych na zlecenie Agencji Mienia Wojskowego wartość rynkowa gruntu to 23,3 mln zł. AMW wciąż jednak nie wystawiła go na sprzedaż, gdyż czeka jeszcze na wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Cały proces pozyskiwania tego dokumentu ma zakończyć się w ciągu 2-3 miesięcy, chociaż prace nad WZ rozpoczęły się półtora roku temu. Eurasia Rail Terminals (ERT) obawia się, że przedłużające się przygotowania mogą odstraszyć od inwestycji chińskiego partnera, New Silk Road Company Limited. Pośpiech jest wskazany, bo podobne huby chcą budować Niemcy, Czesi i Holendrzy. 

Przetarg na sprzedaż działki wojskowa agencja rozpisała już w sierpniu 2015 r., ale odwołała go, bo podpisała list intencyjny z ŁSSE. Lokalizacja w strefie pozwoli przyszłemu właścicielowi skorzystać z korzystnej formy opodatkowania.

AMW po uzyskaniu wszystkich formalności zamierza ogłosić przetarg. Na razie jedynym chętnym jest ERT, które w liście intencyjnym zadeklarowało, że w pierwszym etapie zatrudni 50 pracowników i wyda 100 mln zł. Chociaż według cytownego przez "Puls Biznesu" Jarosława Żaka, członka zarządu Eurasia Rail Terminals, spółki powołanej do budowy terminalu, inwestor zamierza przeznaczyć docelowo 350 mln zł, a pracę może znaleźć nawet tysiąc osób.

Przypomnijmy, że Hatrans od 2013 r. uruchamia regularne cotygodniowe połączenie kolejowe cargo do Łodzi z chińskich miast Chengdu i Xiamen. Spółka jest wyłącznym operatorem logistycznym tego pociągu. Towary z Chengdu do Polski/Łodzi jadą przez Kazachstan, Rosję i Białoruś. Każdy pociąg składa się z 41 wagonów, załadowanych 40-stopowymi kontenerami. Transport kolejowy od momentu załadowania do terminalu kolejowego w Łodzi trwa 14 dni.