Nowoczesne pojazdy Stadlera na targach InnoTrans. Jest też FLIRT z Siedlec

Nowoczesne pojazdy Stadlera na targach InnoTrans. Jest też FLIRT z Siedlec

09 sierpnia 2016 | Źródło: Stadler
PODZIEL SIĘ

Na targach InnoTrans w Berlinie Stadler po raz kolejny zaprezentuje swoje nowoczesne pojazdy szynowe. Wyjątkowe projekty innowacyjnych, efektywnych kosztowo oraz przyjaznych dla środowiska pojazdów będą główną atrakcją stoiska 103 w hali 2.2, a także wystawy zewnętrznej. Przy stanowisku 238 na terenie zewnętrznym będzie można zapoznać się z całą gamą usług świadczonych przez Stadler Service obejmującą: serwis, zaopatrzenie w części zamienne, naprawy i modernizacje pojazdów szynowych.

Fot. Stadler Polska

Główną atrakcją targów będzie pierwszy na świecie seryjnie produkowany niskopodłogowy pociąg dużych prędkości EC250, który od 2019 roku będzie jeździł przez nowo otwarty, najdłuższy kolejowy tunel Św. Gotarda. Zwiedzający wystawę będą mogli również zobaczyć produkowane w zakładach Stadlera w Siedlcach pociągi FLIRT budowane dla kolei holenderskich NSR, a także elektryczno-spalinową lokomotywę EURODUAL przeznaczoną do eksploatacji w Wielkiej Brytanii, tramwaje VARIOBAHN dla duńskiego miasta Aarhus i CITYLINK zamówiony przez Chemitz oraz wagon sypialny dla Azerbejdżanu. Stadler po raz pierwszy zaprezentuje również model kolejki S-Bahn Berlin w skali 1:25.

Podczas berlińskich targów InnoTrans Stadler pokaże następujące pojazdy:

Niskopodłogowy pociąg dużych prędkości EC250 dla kolei SBB, Szwajcaria

Absolutna nowość na rynku, pierwszy pociąg dużych prędkości produkcji Stadlera, będzie z pewnością główną atrakcją tegorocznych targów InnoTrans. Budowana dla szwajcarskich linii kolejowych SBB jednostka jest symbolem innowacyjnej myśli technologicznej przedsiębiorstwa.

W październiku 2014 roku szwajcarskie SBB zamówiły 29 jedenastoczłonowych jednostek typu EC250, a już niespełna 2 lata później Stadler zaprezentuje na InnoTrans pierwsze gotowe wagony. Elektryczny wielosystemowy zespół trakcyjny może osiągać prędkość do 250 km/h i otrzyma certyfikat TSI HighSpeed. Niezwykle komfortową podróż zapewnią pasażerom niskopodłogowe bezstopniowe wejścia, klimatyzowane przedziały pasażerskie, przedziały wielofunkcyjne oraz do przewożenia rowerów. Pociąg będzie wyposażony w nowoczesne systemy WC, dostosowane do potrzeb rodzin z dziećmi, osób starszych i niepełnosprawnych. W każdym z pojazdów do dyspozycji pasażerów będą 403 miejsca siedzące: 117 w klasie pierwszej i 286 w klasie drugiej, a także 17 miejsc w wagonie restauracyjnym. Bogate wnętrze i przejrzysty, lekki design sprawią, że podróż będzie niezapomnianym przeżyciem. Pociągi będą kursować od 2019 roku na trasach transalpejskich w relacji Zurych – Mediolan, a później także w relacji Frankfurt – Mediolan. Pojazdy będą mogły jeździć zarówno na zwykłych trasach jak i trasach dużych prędkości, a zastosowane technologie odpowiadają wymogom nowego transalpejskiego, najdłuższego na świecie kolejowego tunelu Św. Gotarda. Jednostka, której szwajcarskie koleje SBB nadały imię „Giruno” (Myszołów), będzie również dopuszczona do ruchu w Niemczech, Austrii i we Włoszech.

FLIRT – NS Reizigers, Holandia

Koleje Holenderskie zamówiły w kwietniu 2015 roku w siedleckim zakładzie Stadlera 58 trój- i czteroczłonowych pociągów typu FLIRT. Pojazdy dla kolei NS Reizigers mają jeździć na trasach regionalnych i będą osiągać maksymalną prędkość 160 km/h. Najnowsza generacja pociągu FLIRT spełnia wymogi Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności TSI PRM, jak również wymagania zderzeniowe dla pudeł pojazdów szynowych EN 15227. Pneumatyczne systemy zawieszenia pociągu FLIRT zapewniają wysoki komfort podróżowania. W zależności od długości, każdy z klimatyzowanych i kolorowych pociągów może pomieścić od 158 do 214 pasażerów. Odpowiednio dużo miejsca przewidziano również na rowery, wózki dziecięce i wózki inwalidzkie.

Lokomotywa EURODUAL, Wielka Brytania

Lokomotywy, które mają również jeździć po liniach niezelektryfikowanych, muszą mieć opcję poruszania się bez napędu elektrycznego. Stadler zaprojektował lokomotywę dwusystemową, napędzaną zarówno silnikiem elektrycznym, jak i spalinowym. Lokomotywy hybrydowe mogą być wykorzystywane na wszystkich trasach, dzięki czemu zwiększają elastyczność użytkowania i transportu oraz zmniejszają jego koszt. Lokomotywa EURODUAL jest wszechstronną jednostką z mocnym napędem elektrycznym. Moc do 7000 kW pozwala prowadzić z odpowiednią prędkością ciężkie pociągi na często uczęszczanych trasach. Ta wysoce wydajna sześcioosiowa lokomotywa osiąga siłę ciągu do 500 kN.

VARIOBAHN - Aarhus, Dania

Dla nowo powstającego systemu komunikacji w Aarhus (drugie pod względem wielkości miasto w Danii), Stadler dostarczy 12 składów TANGO oraz 14 niskopodłogowych tramwajów VARIOBAHN. Te dwukierunkowe jednostki są w całości niskopodłogowe przy wysokości podłogi wynoszącej zaledwie 385 mm. VARIOBAHN jest nowoczesną modułową konstrukcją, oferującą możliwość regulowania długości, szerokości, rozstawu kół, a także naciągu drutu. Tramwaje budowane dla Aarhus są wyposażone w klimatyzację i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Posiadają nowoczesne oświetlenie w technologii LED, które automatycznie dopasowuje się do światła dziennego. Pasażerowie będą mogli skorzystać również gniazdek elektrycznych zamontowanych przy siedzeniach oraz sieć Wi-Fi.

CITYLINK – Chemnitz, Niemcy

Przedsiębiorstwo Verkehrsverbund Mittelsachsen zamówiło 8 dwukierunkowych hybrydowych tramwajów. Pojazdy są przeznaczone zarówno do ruchu tramwajowego, jak i na trasach kolei lekkiej. Ich prędkość maksymalna wynosi 100 km/h. Ze względu na takie wykorzystanie, tramwaje posiadają homologację BOStrab i EBO. Mogą być zasilane zarówno napięciem elektrycznym 600V/750V jak i olejem napędowym. Pojazdy przystosowane są także do różnych wysokości peronów. Wyposażone są w toalety i wydzielone miejsca na bagaże. Modułowy, dostępny dla wszystkich, niskopodłogowy tramwaj zapewnia pasażerom komfort podróżowania i wysoki poziom bezpieczeństwa. Jest cichy i posiada nowoczesny system informacji pasażerskiej.

Wagon sypialny dla kolei ADY, Azerbejdżan

Dla Kolei Azerbejdżanu (ADY) Stadler buduje 30 wagonów sypialnych, które będą wykorzystane na międzynarodowych trasach w relacji: Baku w Azerbejdżanie, przez Tbilisi w Gruzji, aż do tureckiego Kars i dalej do Istambułu. Dzięki zaprojektowanemu przez Stadlera specjalnemu wózkowi z przestawnymi zestawami kołowymi, wagon może być eksploatowany zarówno na liniach szerokotorowych, które występują w Azerbejdżanie i Gruzji, jak i normalnotorowych, typowych dla Turcji i Europy Środkowej. Maksymalna prędkość pociągu to 160 km/h. Każdy wagon sypialny wyposażony jest w agregat zasilania awaryjnego, który umożliwia nieprzerwane korzystanie z wagonu przez 24 godziny, bez konieczności używania zasilania zewnętrznego. Wagony wyposażone są w toalety próżniowe i prysznice, a każdy z przedziałów pierwszej klasy ma oddzielną łazienkę. W przedziale dla osób niepełnosprawnych znajdują się windy dla wózków inwalidzkich. Wagony mają także przedział dla kierownika pociągu. Pojazdy odpowiadają normom przewidzianym w GOST i UIC.