Bydgoszcz zgłasza uwagi do KPK, domaga się modernizacji linii do Piły i Kcyni

Bydgoszcz zgłasza uwagi do KPK, domaga się modernizacji linii do Piły i Kcyni

09 sierpnia 2016 | Źródło: Urząd Miasta Bydgoszczy
PODZIEL SIĘ

W ramach konsultacji społecznych Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy po raz kolejny wnioskuje o dopisanie na listę podstawową modernizacji linii kolejowych w kierunku Piły i Kcyni.

Fot. Pit1233, Wikimedia

KPK nie uwzględnia on wszystkich potrzeb Bydgoszczy oraz zachodniej części województwa – mówi prezydent Bruski. – Stąd zależy nam na wprowadzeniu zmian. Zachęcam również mieszkańców do wzięcia udziału w konsultacjach. Poza tym zwrócimy się do samorządów z zachodniej części regionu, by wyraziły swoje opinie na temat tego dokumentu. Wspólny głos  to większa szansa na wprowadzenie korzystnych zmian – dodaje.

Jednym z ważniejszych zadań kolejowego programu  ma być m.in. modernizacja linii z Bydgoszczy przez Kościerzynę do Gdyni, która ma przyjąć przede wszystkim ruch towarowy. Z punktu widzenia Bydgoszczy ważne jest, aby to przedsięwzięcie rozszerzyć o rozbudowę odcinka Maksymilianowo-Bydgoszcz-Nowa Wieś Wielka. Ułatwiłoby to m.in. transport towarów w obrębie bydgoskiego węzła kolejowego. W porównaniu z poprzednią wersją w projekcie zmian KPK zabrakło kompleksowej modernizacji linii w kierunku Śląska.

Poza tym, władzom miasta zależy niezmiennie na kolejnych pracach związanych z modernizacją linii Bydgoszcz-Tczew. Stąd wniosek o przesunięcie zadania na listę priorytetową. Poza tym, prezydent Rafał Bruski proponuje umieszczenie na liście podstawowej zadania polegającego na modernizacji linii w kierunku Piły i węzła kolejowego Krzyż. Zadanie powiązane byłoby z budową zintegrowanych węzłów komunikacyjnych także na terenie miasta. Inwestycja ta „zbliżyłaby” mieszkańców obszaru funkcjonalnego z miastem Bydgoszcz, mogłaby wpłynąć na zwiększenie atrakcyjności tego środka transportu, a tym samym zmniejszyć ruch pojazdów indywidualnych w miastach docelowych.

Jak przekonuje prezydent Bydgoszczy, zgodnie ze Strategią Rozwoju Miasta do 2030 roku samorząd stara się o rewitalizację linii nr 356. Uzupełniałoby to, inne działania podejmowane przez miasto np. budowę węzła komunikacyjnego na Błoniu. Zadanie zostało wpisane do realizacji w Kujawsko-Pomorskim Planie Spójności Drogowej i Kolejowej. Inwestycja swym zakresem powinna objąć modernizację linii kolejowej wraz z budową zintegrowanych węzłów transportowych w obszarze przystanków i stacji na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Linia przebiega przez następujące miejscowości: Murowaną Goślinę, Skoki, Wągrowiec, Gołańcz, Kcynię, Szubin i Białe Błota. Linia ta zapewnia połączenie powiatu nakielskiego i powiatu bydgoskiego z Bydgoszczą od strony południowo – zachodniej. W opinii Bruskiego, projekt ten również powinien być zapisany w Krajowym Programie Kolejowym.