IK ma nowe stanowisko do badania systemu ETCS

IK ma nowe stanowisko do badania systemu ETCS

29 sierpnia 2016 | Źródło: Instytut Kolejnictwa
PODZIEL SIĘ

Instytut Kolejnictwa dołączył do grona nielicznych jednostek badawczych w Europie oferujących badania systemu ERTMS/ETCS poziomu pierwszego. Specjalne stanowisko do badań urządzeń pokładowych tego systemu zostało uruchomione na początku sierpnia na torze doświadczalnym w Żmigrodzie.

Fot. Instytut Kolejnictwa

W skład stanowiska testowego wchodzą m.in. system ERTMS/ETCS poziom 1 - ALTRAC 6413 (wraz z balisami przełączalnymi i nieprzełączalnymi, koderami LEU), pięciokomorowy semafor stacyjny wraz z pasami (pomarańczowy, zielony) oraz wskaźnikiem W2 – TD2, trzykomorowy semafor blokadowy wraz ze wskaźnikiem W18 – TD1, symulator do symulacji sygnałów wyświetlanych przez semafory, programator balis PTE2000 oraz kontener – stanowisko badawcze ERTMS/ETCS. Inwestycję przeprowadził Thales.

Zabudowa poziomu 1 systemu ERTMS/ETCS na okręgu doświadczalnym w Żmigrodzie spowodowała, że Instytut Kolejnictwa, dołączył do grona nielicznych jednostek badawczych w Europie oferujących badania systemu ERTMS/ETCS poziomu 1 przy ograniczeniu do minimum testów prowadzonych na czynnej infrastrukturze kolejowej.

Nowo wybudowane stanowisko badawcze umożliwia badania urządzeń pokładowych systemu ERTMS/ETCS L1 w pełnym zakresie scenariuszy operacyjnych dotyczących współpracy pojazdu z infrastrukturą przytorową.

Dodatkową korzyścią będzie też skrócenie czasu realizacji testów, dzięki ograniczeniu liczby badań niezbędnych do wykonania na eksploatowanych torach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK wyposażonych w ERTMS/ETCS poziomu 1. Do tej pory krótki czas dostępności linii w ciągu doby wymuszał przeprowadzanie testów w nocy.

Dzięki przeprowadzonej inwestycji zabudowy systemu ERTMS/ETCS poziomu 1 Instytut Kolejnictwa może prowadzić pełną certyfikację pojazdów trakcyjnych na zgodność z wymaganiami zawartymi  w TSI „Sterowanie” bez korzystania z infrastruktury PKP PLK.