Stadler Polska wyprodukuje dla Węgrów 10 pociągów FLIRT nowej generacji

Stadler Polska wyprodukuje dla Węgrów 10 pociągów FLIRT nowej generacji

01 września 2016 | Źródło: Stadler Polska
PODZIEL SIĘ

Stadler podpisał z GySEV umowę o wartości 300 mln zł na dostawę dziesięciu czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT. Już za niespełna dwa lata nowa generacja pojazdów będzie obsługiwała regionalne połączenia na Węgrzech. Wszystkie pociągi zostaną zbudowane w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach. Oznacza to, że węgierski przewoźnik GySEV będzie dysponował flotą 20 nowoczesnych pociągów typu FLIRT polskiej produkcji.

Fot. Stadler

W kwietniu 2016 roku GySEV ogłosił przetarg na dostawę 10 niskopodłogowych, wieloczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zwycięzcą przetargu zostało konsorcjum Stadler, składające się z polskiego i szwajcarskiego oddziału grupy. Zgodnie z umową pierwszy pociąg zostanie dostarczony w marcu 2018 roku, a ostatni w styczniu 2019 roku. Wartość kontraktu wynosi prawie 300 mln zł. Zamówienie jest w całości finansowane z funduszy unijnych.

To kolejna umowa realizowana dla Węgrów przez Stadlera. W latach 2013-2015 węgierski przewoźnik, w ramach dwóch zamówień, zakupił od producenta 10 FLIRT-ów. Wraz z obecnym zamówieniem, całkowita liczba pojazdów zamówionych przez GySEV wzrosła do 20 jednostek. Pojazdy obsługują połączenia na trasach Sopron-Szombathely-Szentgotthárd, Sopron-Győr i Szombathely-Rajka.

Wszystkie pojazdy zostaną zbudowane w zakładzie w Siedlcach. Od wielu lat działamy w oparciu o filozofię, która zakłada bezkompromisowość w obszarze jakości, niezawodności oraz bezpieczeństwa oferowanego taboru, który jednocześnie jest najbardziej efektywny kosztowo w całym okresie eksploatacji. Takie właśnie są pociągi z Siedlec, które są wizytówką polskiego zakładu i stały się marką znaną w całej Europie. Jestem przekonany, że nasze pojazdy będą bardzo dobrze służyć naszemu klientowi oraz węgierskim pasażerom – mówi Christian Spichiger, wiceprezes Wykonawczy Dywizji Europa Centralna i Wschodnia w Stadler Rail.

Nowe pociągi odpowiadają wymogom TSI (Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności), a także normom zderzeniowym EN 15227, które znacznie poprawiają bezpieczeństwo kierujących pojazdem. Podczas prac nad trzecią generacją pojazdów inżynierowie Stadlera szczególnie skupili się na niskim poborze energii. Ważną kwestią było także przyjazne i komfortowe wyposażenie wnętrza pojazdów. Poza tym jednostki będą mogły współpracować nie tylko między sobą, ale także z wcześniej zakupionymi pojazdami FLIRT. Prowadzenie składów w trakcji podwójnej, a nawet potrójnej, przyniesie przewoźnikowi znaczne korzyści finansowe.

Zamówione pojazdy są o 2,8 m dłuższe od poprzednich, co pozwoliło na zaprojektowanie i dobudowanie dodatkowej toalety, obok toalety spełniającej wymogi TSI PRM, dostosowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych. Czteroczłonowy pojazd ma długość 77,1 m i szerokość 2,82 m. Pasażerowie mają do dyspozycji 208 miejsc siedzących (194 stałych i 14 składanych). Pociąg osiąga maksymalną prędkość do 160 km/h, z przyspieszeniem wynoszącym 1.2 m/s2. To oznacza, że prędkość 120 km/h osiąga w zaledwie 39 sekund. Nowa generacja pojazdów typu FLIRT posiada przestronne, wielofunkcyjne strefy wejściowe umożliwiające szybki przepływ pasażerów. Pociąg jest w 90% niskopodłogowy, z wejściami dostosowanymi do potrzeb osób niepełnosprawnych, rodziców z wózkami dziecięcymi i rowerzystów. Pojazdy odpowiadają najwyższym standardom. Mają klimatyzację, system monitoringu, WIFI, gniazdka elektryczne, a także wydzielone boksy z siedzeniami dopasowane do potrzeb w ruchu regionalnym.

Pociąg FLIRT to najbardziej znany i popularny produkt Stadlera. Pojazdy mogą być użytkowane zarówno w ruchu regionalnym, miejskim, jak i podmiejskim. Producent sprzedał już ponad 1300 tego typu pojazdów do 17 krajów na całym świecie. Do tej pory Stadler wygrał na Węgrzech przetargi na dostawę 143 FLIRTów, w tym 123 składów dla przewoźnika MÁV Zrt. oraz 20 dla GySEV Zrt.