Nowe tory z Krzeszowic do Krakowa

Nowe tory z Krzeszowic do Krakowa

01 września 2016 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Lepszy dostęp do kolei i krótsze podróże z Krakowa do Katowic zapewni m.in. modernizacja odcinka Krzeszowice – Kraków Mydlniki. Prace za 352 mln zł. zlecone przez PKP Polskie Linie Kolejowe ruszyły w lutym i postępują zgodnie z planem. Rozkład jazdy przygotowano tak, by pociągi mimo prac kursowały planowo. 

Fot. PKP PLK

Na odcinku Krzeszowice – Kraków Mydlniki poprawi się standard obsługi pasażerów. Zmodernizowane i wybudowane będą perony m.in. w Rudawie, Zabierzowie, Mydlnikach i Wapienniku. Wszystkie zapewnią dobry dostęp do pociągów osobom o ograniczonych możliwościach ruchowych. Przewidziano budowę pochylni, a na stacji Zabierzów również wind. Perony będą wyposażone w wiaty, ławki oraz funkcjonalne oświetlenie.

Modernizacja obejmuje tory, sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz obiekty inżynieryjne: 6 wiaduktów (4 kolejowe i 2 drogowe), 8 mostów i 2 przejścia pod torami (w Rudawie i Zabierzowie). Wyższy poziom bezpieczeństwa na styku toru i drogi zapewni przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych m.in. dzięki dodatkowym urządzeniom zabezpieczenia i nowej nawierzchni. 

Prace rozpoczęły się w lutym. Wykonawca prowadził roboty rozbiórkowe i przygotowawcze: wycinkę drzew i krzewów, przebudowę instalacji gazowych, wodociągowych i sieci teletechnicznych, które mogły kolidować z pracami inwestycyjnymi.

Zgodnie z planem, na początku sierpnia zamknięty został jeden z dwóch torów i ruch pociągów prowadzony jest obecnie jednotorowo. Wykonawca zdemontował już stary tor. Prowadzone są prace przed położeniem nowego - wymiana gruntu i wzmacnianie nasypów. Na modernizowanym odcinku budowane są nowe przepusty.

Zakończenie prac na odcinku Krzeszowice – Kraków Mydlniki zarządca infrastruktury planuje na przełomie 2017 i 2018 r. Prace za ponad 352 mln zł brutto, wykonuje Konsorcjum VIAS y Construcciones, Dragados i Electren.

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na modernizację trasy Katowice – Kraków na odcinku Krzeszowice – Kraków Mydlniki w styczniu 2016 r. W trakcie są postępowania przetargowe, dwuetapowe na odcinek Trzebinia – Jaworzno Szczakowa (podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w I kwartale 2017 r.) i na odcinek Trzebinia – Krzeszowice (planowane podpisanie umowy – II kwartał 2017 r.) oraz na odcinek Kraków Mydlniki – Kraków Główny Towarowy (podpisanie umowy planowane w IV kwartale 2016 r.)

Zakończenie prac na linii Katowice – Kraków planowane jest  w czerwcu 2020 r. Całkowita, szacunkowa wartość projektu wynosi ok. 2,7 mld złotych.