SEiMTS apeluje o umieszczenie programu rozjazdowego w KPK

SEiMTS apeluje o umieszczenie programu rozjazdowego w KPK

06 września 2016 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W uzupełnieniu uwag i opinii do nowelizacji Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023, Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego zwróciło się z wnioskiem do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o umieszczenie w KPK odrębnego (samodzielnego) przedsięwzięcia dotyczącego wymiany i modernizacji rozjazdów kolejowych.

Fot. Rafał Wilgusiak

Rozjazdy kolejowe stanowią jeden z najważniejszych składników infrastruktury kolejowej, decydujący o jej sprawności eksploatacyjnej, jak i bezpieczeństwie ruchu kolejowego. Tymczasem stan techniczny rozjazdów kolejowych w Polsce jest katastrofalny – uzasadnia swój postulat SEiMTS.

W liście Stowarzyszenia skierowanym do Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury i budownictwa czytamy też, że wymiana rozjazdów kolejowych w ramach modernizacji poszczególnych linii kolejowych jest procesem zbyt powolnym. Dlatego, w ocenie ekspertów kolejowych celowe jest przygotowanie i realizacja programu wymiany rozjazdów kolejowych jako samodzielnego przedsięwzięcia.  

Przemawia za tym szereg argumentów. Po pierwsze wymiana i modernizacja rozjazdów kolejowych nie stoi w kolizji z organizacją prac w zakresie modernizacji i rewitalizacji linii kolejowych, wręcz by je usprawniała i przyśpieszała.

Po drugie, stare (obecne) rozjazdy kolejowe stanowią najczęściej wąskie gardła w zakresie przepustowości linii kolejowych. Ich wymiana dawałaby zatem bezpośrednie i wymierne efekty w zakresie zwiększenia prędkości pociągów.

Po trzecie, nowoczesne rozjazdy kolejowe przyczyniają się do obniżenia ilości incydentów i wypadków kolejowych. Świadczą o tym stosowne statystyki PKP PLK.

Po czwarte, w Polsce istnieje rozwinięty przemysł produkcji rozjazdów kolejowych oraz są firmy wyspecjalizowane w ich zabudowie. Program wymiany i modernizacji rozjazdów kolejowych byłby zatem w pełni wykonalny.

Po piąte,  uruchomienie samodzielnego programu wymiany i modernizacji rozjazdów mogłoby przynieść dla inwestora istotne oszczędności w nakładach, wynikające z efektu skali i harmonogramu zakupów i zabudowy rozjazdów.

Po szóste, uruchomienie programu wymiany i modernizacji rozjazdów kolejowych przyczyniłoby się z pewnością do istotnego zwiększenia stopnia wykorzystania unijnych środków pomocowych, w ramach perspektywy budżetowej UE na lata 2014-2023.