InnoTrans otwiera się na autobusy. Wśród nich elektryczne Urbino Solarisa

InnoTrans otwiera się na autobusy. Wśród nich elektryczne Urbino Solarisa

22 września 2016 | Źródło: Solaris, RW
PODZIEL SIĘ

Bezemisyjne, niezwykle ciche i płynnie podjeżdżające do przystanku – oto najważniejsze znaki rozpoznawcze najnowszych elektrycznych Solarisów dostarczonych do hamburskiego przewoźnika Hamburger Hochbahn. Jeden z trzech nowoczesnych Urbino 12 electric, wyróżnionych nagrodą „Bus of the Year 2017”, firma z Bolechowa wystawiła na tegorocznych targach InnoTrans w Berlinie.

Fot. Rafał Wilgusiak

W 12-metrowym Urbino electric dla hamburskiego przewoźnika Hochbahn została zamontowana elektryczna oś napędowa ZF AVE 130. Nowatorski elektrobus otrzymał baterie litowo-tytanowe o pojemności 100 kWh oraz osprzęt elektryczny firmy Medcom. Pojazd wykorzystuje system ładowania dachowego, który pozwala mu kursować na linii przez cały dzień. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu zewnętrznej ładowarki o mocy do 300 kW, znajdującej się na trasie przejazdu.

– Dostarczenie trzech pojazdów bateryjnych do Hamburga było dla Solarisa kontraktem szczególnym, gdyż po raz pierwszy musieliśmy dostosować się do istniejącej już w mieście infrastruktury ładowania. Sprostaniem wymogom zamawiającego udowodniliśmy elastyczność i kompetencje Solarisa w zakresie dostarczania nowatorskich autobusów elektrycznych. Dzięki fachowej wiedzy i doświadczeniu jesteśmy doskonale przygotowani do ery elektromobilności  – mówił dr Andreas Strecker, prezes Solaris Bus&Coach.

Na przygotowanym stoisku znajduje się także zewnętrzna ładowarka firmy Siemens. Dzięki obniżanym pantografom i mocy ładowania do 300 kW autobus potrzebuje tylko sześciu minut na uzupełnienie energii.

Solaris zaprezentował pierwszy w pełni elektryczny autobus w 2011 roku. Przez pięć lat rozbudował swoją ofertę o pojazdy o długości od 8,9 po 18,75 metra. Mogą one być wyposażone w różnego rodzaju baterie i systemy ich uzupełniania. Blisko 80 Urbino electric jeździ już w: Austrii, Czechach, Finlandii, Hiszpanii, Niemczech, Polsce oraz Szwecji. Jeden z nich, Solaris Urbino 12 electric dla Hochbahn 2

Warto dodać, że Solaris pokazał w Berlinie również tramwaj Tramino w wersji, która jeździ po Olsztynie. Pojazd wyróżnia się specjalną konstrukcją oraz odpowiednim doborem komponentów, dzięki czemu ograniczono poziom emisji hałasu poniżej 74 dB. Jest dwukierunkowy, a na całej jego długości zachowano niską podłogę. Wyposażono go w szereg innowacyjnych i niespotykanych wcześniej w Polsce, a nawet w Europie rozwiązań. Jednym z nich jest układ poziomowania przy różnym obciążeniu i zużyciu obręczy kół, umożliwiający utrzymanie podłogi na równym poziomie względem peronu. Natomiast system stabilizacji toru jazdy pozwala na łagodne, płynne pokonywanie łuków i zakrętów przez poszczególne moduły, dzięki czemu poprawia się komfort podróży pasażerów.

Układ napędowy stanowią łącznie cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 120 kW każdy. Dwie baterie o łącznej pojemności 520 Ah pozwalają na jazdę autonomiczną, bez podłączenia do sieci trakcyjnej. Przeprowadzone testy pozwoliły ustalić, iż Tramino, w razie konieczności, przejedzie ponad kilometr korzystając jedynie z zasilania alternatywnego. Baterie ładowane są w trakcie jazdy napięciem pokładowym.