Talent3 – nowa generacja pojazdów Bombardiera. „Inny wymiar transportu”

Talent3 – nowa generacja pojazdów Bombardiera. „Inny wymiar transportu”

22 września 2016 | Autor: RW
PODZIEL SIĘ

Jeden z największych producentów taboru kolejowego na świecie ogłosił na targach InnoTrans  2016, że pracuje nad pionierskim pojazdem odznaczającym się efektywną kosztowo oraz energooszczędną technologią zasilania o zerowej emisji. Talent3, bo o nim mowa, wyposażony w system Primove bazuje na wydajnych bateriach litowo-jonowych, co pozwoli na ekonomiczną jazdę na liniach niezelektryfikowanych o zasięgu aglomeracyjnym, regionalnym, a nawet dalekobieżnym.  – To nowy wymiar transportu – mówił Laurent Troger, prezes Bombardier Transportation.

Fot. InnoTrans

Szybko rozwijające się aglomeracje miejskie stają przed koniecznością stosowania coraz efektywniejszych rozwiązań mobilnych. Największym wyzwaniem jest zapewnienie stabilnych połączeń podmiejskich, regionalnych i międzymiastowych, które umożliwiają skomunikowanie centrów miast z otaczającymi je przedmieściami i sąsiadującymi regionami. Kwestią kluczową jest zaoferowanie niezakłóconego transportu, który jest jedną z głównych sił napędowych współczesnych społeczeństw. Ta potrzeba lepszej łączności wymusza tworzenie nowych modeli transportowych, zwłaszcza w obliczu postępującej urbanizacji – zaznaczał Laurent Troger.

Szacuje się, że w ciągu najbliższej dekady ten problem dotknie około 600 największych miast na świecie, wokół których żyje (uwzględniając okoliczne regiony) ok. 2 mld ludzi. – Powstaje zatem pytanie: jaki system transportowy jest dla miast najbardziej opłacalny, elastyczny i niezawodny w warunkach silnej konkurencji, rosnących kosztów energii i wahań popytu. Odpowiedzią jest nasz Talent 3 - innowacyjna koncepcja pociągu, który łączy elastyczność operacyjną i wydajność przy zwiększonym bezpieczeństwie – podkreślał Troger.

Niezależnie od tego, czy będzie funkcjonować jako pociąg podmiejski (rozwijając prędkość 80-90 km/h), regionalny (140-160 km/h) czy międzymiastowy (200 km/h), Talent3 wykorzystuje najnowsze osiągnięcia w zakresie elastyczności operacyjnej, niskiego zużycia energii, kosztów konserwacji i eksploatacji. W pociągach zastosowano sprawdzone i zoptymalizowane komponenty oraz innowacyjne rozwiązania IT znacznie przyspieszające realizację operacji kolejowych. System ETCS pozwala na świadczenie usług transgranicznych, na różnych europejskich systemach zasilania. Przede wszystkim jednak, to pierwszy pociąg elektryczny, kompatybilny z układem baterii Primove, czyli systemem bezdotykowego zasilania pojazdów (czytaj więcej o tej technologii, która z powodzeniem jest już stosowana w tramwajach i autobusach).

Jego innowacyjność doceniły władze Niemiec, które wsparły Bombardiera w pracach rozwojowych kwotą 4 mln euro z funduszu federalnego. Prace są realizowane wspólnie z Uniwersytetem Technicznym w Berlinie i przedsiębiorstwami transportowymi stowarzyszonymi w Südwestdeutsche Verkehrs-AG i Nahverkehrsgesellschaft Badenia-Wirtembergia. Alexander Dobrindt, minister transportu Niemiec, podpisując list intencyjny w tej sprawie wskazał, że obecnie pociągi spalinowe stają się coraz mniej opłacalne z uwagi na rosnące ceny energii. Tymczasem połowa całej sieci kolejowej naszego zachodniego sąsiada nie posiada sieci trakcyjnej.

– Rozwiązanie Bombardiera może znaleźć zastosowanie w pierwszej kolejności na liniach o drugorzędnym znaczeniu. Niemniej, wdrażanie technologii ogniw paliwowych i baterii do transportu szynowego zapoczątkuje nową erę na kolei – mówił Dobrindt. Jak dodał, Talent3 z systemem Primove opartym na bateriach zapewni przyjazną środowisku „prawdziwą alternatywę” dla pociągów diesla pracujących na liniach niezelektryfikowanych. Głównymi zaletami pojazdu są: znaczne ograniczenie hałasu i redukcja emisji spalin podczas jazdy. Ponadto, pociąg może służyć do obsługi tras, które wymagają zmiany lokomotywy elektrycznej na spalinową.

– Wytrzymałość baterii zależy od konkretnych wymagań trasy – zaznaczał prezes Laurent Troger. – Przykładowo, jedno pełne naładowanie baterii pociągu wystarczy na pokonanie dystansu między 50 km a 100 km przy maksymalnej prędkości 80-120 km/h. Co ważne, do obsługi tych pociągów nie potrzeba wielu dodatkowych nakładów na infrastrukturę czy usługi pomocnicze. W ten sposób operatorzy odczują znaczne ogranicznie kosztów i oszczędność czasu poświęconego na realizację obsługi klientów – podkreślał Troger. Dodał też, że doprowadzenie do końca wszystkich prac nad pociągiem Talent3 jest teraz głównym zadaniem firmy.