Umowa na budowę przystanków PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion podpisana

Umowa na budowę przystanków PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion podpisana

23 września 2016 | Źródło: PKM
PODZIEL SIĘ

Pomorska Kolej Aglomeracyjna oraz konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman podpisały umowę na budowę dwóch dodatkowych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na linii kolejowej 201 w Gdyni.  Zgodnie z umową Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion powstaną do 31 lipca 2017 r.

Fot. PKM

– Chciałbym podziękować przedstawicielom wszystkich interesariuszy tego projektu – miastu Gdynia, PKP PLK i PKM, którzy są tu dzisiaj z nami, za wspólną pracę i skuteczne poszukiwanie rozwiązań, które dziś pozwalają nam na realizację tych dwóch przystanków – mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa. – Dzięki temu już za rok mieszkańcy Gdyni w większym niż obecnie zakresie będą mogli korzystać z nowej osi komunikacyjnej w naszej metropolii i regionie. Od samego początku Gdynia była dla nas ważnym elementem projektu PKM i cieszę się, że żmudny etap przygotowywania tej inwestycji dziś dobiega końca, a przed nami budowa, na którą czaka wielu mieszkańców Gdyni i całego Pomorza – dodawał.

W ramach budowy przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion na każdym z nich powstaną dwa jednokrawędziowe perony o długości nieco ponad 160 m i zmiennej szerokości od 4,5 do 7,7 m. Projekt zakłada także budowę wind i schodów oraz powiązanie ich z istniejącym układem komunikacyjnym. Na każdym z przystanków znajdzie się także charakterystyczne dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zadaszenie wejść na przystanki – tzw. „czerwona wstążka” oraz dodatkowe mniejsze wiaty szklane na samych peronach.

Na zlokalizowanym w wąwozie przystanku Gdynia Karwiny zaplanowana jest budowa kładki o długości 23,5 m, umożliwiającej przejście pomiędzy peronami. Natomiast na przystanku Gdynia Stadion w istniejącym już nasypie kolejowym powstanie tunel o długości 13,4 m i szerokości 6,2 m, którym pasażerowie będą mogli przejść z jednego peronu na drugi. Wyzwaniem dla projektantów i wykonawcy jest także przebudowa układu torowego, zwłaszcza tzw. splot torowy na wysokości przystanku Gdynia Karwiny. Wykonanie w tym miejscu toru wieloszynowego umożliwi swobodny przewóz ciężkich ładunków ponadgabarytowych, jakie transportowane są linią 201 do portu w Gdyni. Dzięki temu rozwiązaniu udało się uniknąć konieczności obniżenia krawędzi peronowej przy jednym z torów i wszystkie nowo budowane perony utrzymane będą w jednakowym standardzie (76 cm wysokości), co pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo i komfort podróży.

Budowa obu przystanków rozpocznie się jeszcze jesienią 2016 r. i na pewno wiązać się będzie z czasowym zamykaniem na zmianę jednego z dwóch torów, co z kolei wpłynie na przepustowość tego odcinka linii 201. Na razie jednak jest jeszcze za wcześnie na stwierdzenie, czy i jakie będą utrudnienia związane z budową nowych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na terenie Gdyni.

– O tym dowiemy się dopiero za kilka tygodni, najprawdopodobniej w listopadzie, jak będziemy zatwierdzać harmonogram prac  – mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM. –

Warto dodać, że Urząd Marszałkowski odpowiadając na postulaty mieszkańców Kościerzyny zdecydował, że od połowy grudnia kursy większości pociągów SKM z Kościerzyny do Gdyni będą się odbywać przez Gdańsk Wrzeszcz, stąd też gdyński odcinek będzie mniej obciążony. Dlatego niewykluczone, że utrudnienia spowodowane budową będą dużo mniejsze niż pierwotnie się wydawało lub nawet nie będzie ich wcale.