Rohlig Suus Logistics rozwija połączenia z Kazachstanem

Rohlig Suus Logistics rozwija połączenia z Kazachstanem

27 września 2016 | Źródło: Rohlig Suus Logistics
PODZIEL SIĘ

Kazachstan to jedno z najszybciej rozwijających się państw w Azji Centralnej, które zajmuje dziewiąte miejsce na świecie pod względem powierzchni. Niedawna wizyta Nursułtana Nazarbajewa, prezydenta Kazachstanu w Polsce stała się okazją do pogłębienia relacji obu państw w zakresie współpracy gospodarczej, mającej na celu m.in. zwiększenie eksportu polskich towarów rolno-spożywczych oraz wzmocnienie obecności naszych rodzimych firm na tamtejszym rynku. W związku z nowymi możliwościami Rohlig Suus Logistics postanowił zwiększyć swoją aktywność.

Fot. Rohlig Suus Logistics

Powierzchnia Kazachstanu kilkakrotnie przewyższa terytorium Polski, a na jego obszarze znajduje się tylko kilka aglomeracji, które dzielą znaczne odległości - porównywalne do trasy znad polskiego morza do Tatr. Struktura dróg i kolei, jest dobrze rozbudowana wyłącznie w zaludnionych częściach państwa, czyli na północy i południu. Rohlig Suus Logistics, od kilku lat wykorzystuje ten potencjał i obsługuje regularne połączenia do Kazachstanu w zakresie transportu kolejowego, drogowego (całopojazdowego i drobnicowego) oraz frachtu lotniczego. Firma realizuje stałe połączenia do głównych miast, leżących w obrębie całego kraju, takich jak: Ałmata, Astana, Pawłodar, Karaganda, Aktobe, Pietropawłowsk, Uralsk, Atyrau czy Kokszetau.

W obsłudze połączeń z Kazachstanem nie bez znaczenia pozostają jednak obecne relacje polityczne między Rosją a Ukrainą. – Stosunki między oboma krajami niosą pewną trudność w obsłudze transportów do Kazachstanu, bowiem należy pokonać tranzyt rosyjski lub przejechać przez terytorium Ukrainy. Wraz z działaniami wojennymi, na Rosję zostało nałożone embargo na różne grupy towarów, przez co transport dla szeregu z nich został ograniczony. Ponadto należy wziąć pod uwagę chwiejną kondycję kazachskiej waluty – podkreśla Iwetta Drewko Bieńkowska, dyrektor ds. spedycji kolejowej w Rohlig Suus Logistic.

Niezależnie od zaistniałej sytuacji politycznej, Kazachstan wciąż pozostaje jednym z bardziej perspektywicznych rynków Azji i  odznacza się dużą chłonnością oraz zróżnicowaniem potrzebnych produktów. Kluczowe grupy towarów, obsługiwanych przez operatora w transportach do Kazachstanu stanowią bowiem produkty z branży automotive, wyroby spożywcze, takie jak np. głęboko mrożone mięso, czy materiały budowlane (w tym chemia budowlana), których rozwijający się dynamicznie rynek kazachski bardzo potrzebuje. Ponadto tamtejsi konsumenci cenią polskie produkty wyposażenia wnętrz (m.in. płytki ceramiczne czy armaturę), które nie ustępują jakością towarom z innych krajów europejskich ale są w stosunku do nich konkurencyjne cenowo. Polska importuje natomiast duże ilości pszenicy twardej potrzebnej do produkcji makaronów i innych towarów przetworzonych.