Centrum przesiadkowe przy dworcu PKP w Gliwicach coraz bliżej

Centrum przesiadkowe przy dworcu PKP w Gliwicach coraz bliżej

03 października 2016 | Źródło: Urząd Miasta Gliwice
PODZIEL SIĘ

Władze Gliwic wybrały koncepcję architektoniczno-przestrzenną centrum przesiadkowego wokół dworca kolejowego i ogłosiły przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej. To kolejny krok w kierunku budowy zintegrowanego systemu złożonego ze stacji kolejowej, dworca autobusowego z parkingami dla samochodów i rowerów oraz zapleczem dla podróżnych. Tak zwana Zachodnia Brama Metropolii Silesia ma być gotowa w 2020 r.

Fot. gliwice.eu

Projekt ten ma się opierać na wybranej z końcem czerwca br. wstępnej koncepcji projektowej, której zaletą ma być - jak przekonywali wówczas urzędnicy - "wyrazista forma zadaszenia", z "wytrzymałą, efektowną i funkcjonalną" konstrukcją z drewna klejonego. Plusem takiego rozwiązania ma być m.in. "brak podpór pośrednich, co umożliwi swobodny ruch pojazdów i pieszych wewnątrz dworca autobusowego".

W dokumentacji centrum przesiadkowego zamieszczono wytyczne dotyczące zagospodarowania terenu pokolejowego za dworcem PKP. Zespoły dworców i parkingów, wchodzące w skład kompleksu mają zostać włączone do układu komunikacyjnego miasta. Skrzyżowanie przy ul. Tarnogórskiej i rondo im. L. Kaczyńskiego będą węzłami obsługującymi ten teren.

Ponadto, układ komunikacyjny południowej część śródmiejskiej strefy miasta zostanie zmodernizowany – przebudowana zostanie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i drogi krzyżujące się oraz inne ulice, natomiast plac Piastów zyska nową aranżację (m.in. powstaną parkingi). Szczegółowe informacje dotyczące inwestycji zostały określone w koncepcji techniczno-architektonicznej sporządzonej przez An Archi Group.

Do rozwiązań koncepcyjnych wprowadzono następujące zmiany: zrezygnowano z przejścia podziemnego pod ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (wraz z zadaszeniami nad wejściami do przejścia) – bez większych zmian pozostanie też przebieg głównego ciągu ul. Zwycięstwa i ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Wprowadzając zmiany do wstępnej koncepcji projektowej, zrezygnowano z budowy obiektów kubaturowych przy skrzyżowaniu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z ul. Zwycięstwa, zdecydowano natomiast, że powstanie połączenie ul. Kolberga/Udzieli z Centrum Przesiadkowym (na przedłużeniu ul. Udzieli) – będzie to ciąg pieszo-rowerowy.

Droga rowerowa biegnąca od centrum przesiadkowego połączy też trasę rowerową nr 3 (Centrum – Sośnica) z drogami rowerowymi wyszczególnionymi w koncepcji projektowej centrum przesiadkowego, według rozwiązań dla trasy nr 10 opisanych w „Koncepcji projektowej rozbudowy sieci dróg rowerowych na terenie Miasta Gliwice”. Dodatkowo, na terenie centrum przesiadkowego powstaną zadaszone parkingi dla rowerów oraz stacja wypożyczalni rowerów. Oświetlenie uliczne w tej części miasta zostanie dostosowane do koncepcji  „Masterplan oświetlenia ulicznego”.

Oferty można składać do 30 października 2016 r. Inwestycja jest na etapie przetargu na dokumentację projektową. To początkowa faza całej procedury. Jeśli jednak wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace budowlane powinny rozpocząć się w 2018 r. Zadanie będzie finansowane z udziałem środków unijnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Centrum Przesiadkowe, które powstanie na wykupionych przez miasto dawnych terenach PKP, będzie skupiać wszystkie środki transportu miejskiego w jednym miejscu i usprawni przemieszczanie się podróżnych. Będzie to nowoczesny, zintegrowany system stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych z parkingami dla samochodów i rowerów oraz zapleczem komercyjnym (lokalami gastronomicznymi i punktami z prasą).

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Rytel: kolej potrzebuje pilnej zmiany kursu Rytel: kolej potrzebuje pilnej zmiany kursu
Następny artykuł Kolej jednym z kluczowych rynków dla Polskiej Grupy Odlewniczej Kolej jednym z kluczowych rynków dla Polskiej Grupy Odlewniczej