Transport miejski Wrocław przedstawił wieloletni program rozbudowy sieci tramwajowej

Wrocław przedstawił wieloletni program rozbudowy sieci tramwajowej

05 października 2016 | Źródło: MPK Wrocław
PODZIEL SIĘ

Wrocław ogłosił program dla rozwoju transportu tramwajowego. Plany na najbliższe lata są ambitne, ale tworzą wyraźny szkielet rozbudowy i integracji komunikacji miejskiej z koleją aglomeracyjną. Dużo miejsca poświęcono budowie nowych torowisk tramwajowych. Chodzi o wydłużenie trasy przez Nowy Dwór, budowę torowiska z pętli Sępolno na Swojczyce oraz z parku Południowego na Ołtaszyn. Uwzględnione są również linie m.in. na Psie Pole i Jagodno. – Jest to pierwsza odsłona programu, nad którym miejski zespół ekspertów pracował razem z dr. Maciejem Kruszyną z Politechniki Wrocławskiej. Materiał zostanie poddany pod dyskusję i konsultacje z mieszkańcami. Nasz główny cel to poprawa dostępności komunikacji miejskiej, najważniejsza będzie rozbudowa sieci tramwajowej – mówił Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia.

Fot. wroclaw.pl

– Pokazaliśmy pewien horyzont. Jest to również poszerzenie obecnego planu inwestycyjnego, który zostanie wpisany w plan transportowy. Do realizacji do 2022 roku założyliśmy wykonanie trzech inwestycji, o których już dużo się mówiło, czyli tramwaj na Nowy Dwór, torowisko przez Długą i Popowicką oraz przez ul. Hubską. Doszły też trzy nowe zadania: wydłużenie linii na Nowy Dwór ul. Rogowską do pętli przy stacji kolejowej, tramwaj na Swojczyce od pętli Sępolno oraz na Ołtaszyn z pętli park Południowy – wylicza dr Maciej Kruszyna.

Główne cele Wrocławskiego Programu Tramwajowego to poprawa dostępności do sieci transportu szynowego. Sieć tramwajowa będzie intensywniej rozbudowywana, integrowana z koleją, autobusami, rowerem miejskim, systemem Park and Ride. Priorytetem będzie również wysoki standard ruchu. W efekcie wrocławianie mają otrzymać krótki czas podróży „od drzwi do drzwi” (uwzględniający dojścia, oczekiwanie, jazdę), zaś miasto większy udział podróży transportem publicznym.

5 kluczowych elementów WPT do realizacji powyższych celów :

  1. Rozbudowa sieci tramwajowej
  2. Nowy tabor oraz obiekty zaplecza (w tym zajezdnia)
  3. Promocja podróżowania tramwajami
  4. Wprowadzenie stałego układu linii
  5. Integracja z koleją aglomeracyjną 

Przebieg tras dla zadań o odleglejszym horyzoncie czasowym realizacji ma charakter orientacyjny i może ulec zmianie. 

Założenia rozbudowy sieci:

Dotarcie do osiedli obecnie bez obsługi tramwajami (w pierwszej kolejności do dużych generatorów ruchu, dalej na inne osiedla, do węzłów kolei aglomeracyjnej, parkingów Park and Ride); nowe korytarze tramwajowe w centrum, przebudowy węzłów dla zwiększenia niezawodności oraz sprawności ruchu. 

WPT określa około 60-70 km nowych tras (około 40 zadań inwestycyjnych), do realizacji w tempie 3-4 km rocznie. Zatem całość programu do zrealizowania w horyzoncie około 20-30 lat. Na najbliższą perspektywę czasową (finansowania unijnego) przewiduje się intensyfikację inwestycji „tramwajowych". W sumie do 2022 roku ma zostać wybudowanych około 15 km nowych tras. 

Kierunki rozwoju sieci będą zapisane w Planie Transportowym (rozdział „Kierunki rozwoju”) oraz wkomponowane w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.  

Zadania wprowadzane do Planu Transportowego (do realizacji do roku 2022): 

3 zadania „dotychczasowe”: 

  • Centrum – Nowy Dwór (skrzyż. przy Rogowskiej)
  • Długa – Popowicka
  • Hubska (od Glinianej do Dyrekcyjnej) 

3 zadania „nowe”:

  • Nowy Dwór (Rogowską do pętli przy stacji kolejowej)
  • Swojczyce (od Sępolna)
  • Ołtaszyn (od parku Południowego) 

Zakup taboru stosownie do planowanej rozbudowy sieci.

Stosownie do przyrostu pracy przewozowej w trakcji tramwajowej (wynikającej z rozbudowy sieci) realizowane będzie zwiększenie liczebności taboru, co oznacza także jego unowocześnienie; przewiduje się budowę co najmniej jednej nowej zajezdni. 

Najważniejsze (pilne) zadania przewidywane do realizacji po roku 2022 (bez decydowania o ich kolejności):  

Zadania „liniowe”:  

  • Psie Pole, Borowska, Jagodno, Muchobór Wielki, Maślice, Bartoszowice 

Zadania „obszarowe”: 

  • „Centrum” oraz „Integracja z siecią kolejową” 

Zakup taboru stosownie do planowanej rozbudowy sieci.
Przed rokiem 2022 będą rozpoczęte prace studialne dotyczące ww. zadań (m.in. wybór wariantów). 

Kierunki tras oraz warianty przebiegu będą konsultowane z mieszkańcami Wrocławia. 

„Centrum”  – oznacza działania usprawniające ruch w śródmieściu Wrocławia, w tym potencjalne inwestycje w trasy, jak na przykład trasa w ulicy Suchej lub drugi tor na ulicy Szewskiej. 

„Integracja z siecią kolejową” – oznacza budowę krótkich odcinków tras, koordynację lokalizacji nowych przystanków kolejowe oraz integrację węzłów, nowe przystanki mogą powstać w miejscach dotychczas nierozważanych albo w nieujętych w specyfikowanych wyżej zadaniach. 

WPT wyznacza miejsca styku sieci miejskiej (tramwaj) z aglomeracyjną (kolej), sugerując lokalizacje przystanków (zmiana dotychczasowych, nowe miejsca); kolej aglomeracyjna będzie służyć głównie podróżom podmiejskim, chociaż w niektórych relacjach może uzupełniać sieć komunikacji miejskiej; przystanki przesiadkowe zostaną uwzględnione w Studium, przewiduje się więcej przystanków, niż dotychczas zakładano, możliwa jest ich realizacja w ramach bieżącej perspektywy finansowania unijnego (na przykład w ramach KPK). Istotna jest integracja planów kolei aglomeracyjnej z WPT; zakłada się modyfikację planów reaktywacji połączeń kolejowych do Jelcza i Sobótki. 

Zespół Transportu Szynowego będzie koordynował zadania związane z realizacją WPT oraz prowadził działania promujące transport publiczny, przy wsparciu ekspertów, oraz z udziałem mieszkańców miasta (konsultacje społeczne). 

Pozostałe elementy WPT wymagają dopracowania szczegółów i będą sukcesywnie ogłaszane na kolejnych konferencjach. 

Aneks: tabela z listą 40 zadań rozbudowy sieci przewidywanych w ramach WPT 

Grupa 1. –  zadania wpisywane do Planu Transportowego z horyzontem realizacji do roku 2022: Centrum – Nowy Dwór (skrzyż. przy Rogowskiej), Długa – Popowicka, Hubska (od Glinianej do Dyrekcyjnej), Nowy Dwór (Rogowską do pętli przy stacji kolejowej), Swojczyce (od Sępolna), Ołtaszyn (od parku Południowego).

Grupa 2. - najpilniejsze zadania do realizacji po roku 2022: Psie Pole, Borowska, Jagodno, Muchobór Wielki, Maślice, Bartoszowice.

Grupa 3. –  pozostałe zadania: Tramwajowa, Szpital Wojewódzki, Powstańców – Ślężna, Grabiszyn, Paderewskiego, Podwale, Szewska, Bezpieczna, Kamieńskiego, Kamienna, Zakrzów, Balonowa, Bystrzycka, Oporów – Klecina, Grota-Roweckiego, Zaporoska, Gajowicka, Szpitalna, Poznańska, Grodzka, Księże Wielkie, Poznańska, Słowackiego, Świeradowska, Stacyjna.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Bilet KM przez telefon komórkowy - teraz więcej możliwości Bilet KM przez telefon komórkowy - teraz więcej możliwości
Następny artykuł Innowacyjne Centrum Badań i Rozwoju Pesy z unijnym dofinansowaniem Innowacyjne Centrum Badań i Rozwoju Pesy z unijnym dofinansowaniem