PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa została pierwszą polską firmą współtworzącą Międzynarodową Transkaspijską Trasę Transportową (TMTM), która łączy Chiny z Europą. – To wydarzenie bez precedensu dla rozwoju przewozów intermodalnych w relacji Europa-Azja – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP LHS.
Władze PKP Linii Hutniczej Szerokotorowej podpisały deklarację członkowską podczas posiedzenia Komitetu Koordynacyjnego ds. rozwoju Międzynarodowego Transkaspijskiego Korytarza Transportowego, które odbyło się w ubiegły piątek w Astanie (Kazachstan).
– Powstaje alternatywne połączenie kolejowe przebiegające bezpośrednio z Chin do Polski przez kraje Azji Centralnej. LHS wykorzystująca techniczne możliwości Euroterminala w Sławkowie może być beneficjentem Nowego Jedwabnego Szlaku – tłumaczy Zbigniew Tracichleb.
Masa towarów transportowanych drogą morską z rejonu Azji i Oceanii do Unii Europejskiej sięgnęła w 2015 r. blisko pół miliarda ton. Przeładunki w polskich portach wyniosły 70 mln ton, z czego ok. 10 proc. stanowiły towary z Azji. – Przejęcie chociaż ułamka tego strumienia towarów przez polską kolej, jest dla nas ogromną szansą. Ze względu na dogodne położenie Polski na szlaku tranzytowym możemy być bramą ze Wschodu na Zachód – wskazuje Dariusz Sikora, członek zarządu PKP LHS.
Komitet Koordynacyjny ds. rozwoju Międzynarodowego Transkaspijskiego Korytarza Transportowego TMTM został utworzony w roku 2014 w celu zapewnienia połączenia transportowego pomiędzy Chinami i Europą z pominięciem Rosji, przez Kazachstan, Azerbejdżan, Gruzję, Turcję i Ukrainę. Należą do niego koleje Ukrainy, Azerbejdżanu, Gruzji, Kazachstanu, Kirgistanu, Turkmenistanu, Turcji i Chin. Korytarz ten jest alternatywą dla rosyjskiego korytarza TRANSSIB, podstawowego lądowego szlaku, którym obecnie towary przybywają do krajów UE z krajów takich jak: Japonia, Chiny, Korea i Tajwan.
Przystąpienie PKP LHS do Korytarza jest szansą na zwiększenie wymiany handlowej pomiędzy UE i Chinami w tranzycie przez terytorium Polski.
W ostatnich miesiącach zarząd PKP LHS prowadził na Wschodzie aktywne działania ws. rozwoju przewozów intermodalnych. Obecnie przed spółką stoją kolejne wyzwania: dalsza dywersyfikacja przewozów, kontynuacja zwiększania przepustowości, a także pozyskanie środków na nowe inwestycje.