Koleje Śląskie podpisały z Pesą umowę na dostawę Elfów drugiej generacji

Koleje Śląskie podpisały z Pesą umowę na dostawę Elfów drugiej generacji

18 października 2016 | Źródło: Pesa, Koleje Śląskie
PODZIEL SIĘ

Bydgoska Pesa podpisała dziś umowę z samorządem województwa śląskiego i Kolejami Śląskimi na dostawę 13 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf2 z opcją dostarczenia sześć kolejnych składów.

Fot. Pesa

W myśl tej umowy zamawiający kupi od producenta jeden pojazd dwuczłonowy, dwa trzyczłonowe i dziesięć czteroczłonowych. W dodatkowej puli - jeżeli Koleje Śląskie się na to zdecydują – zakłada się dostawę do trzech pojazdów dwuczłonowych, jednego  trzyczłonowego oraz do dwóch czteroczłonowych.

– To dla nas kontrakt nie tylko bardzo ważny, ale i symboliczny. Przypomnę, że Koleje Śląskie były pierwszym użytkownikiem Elfów, wtedy drugich w historii światowego przemysłu, elektrycznych zespołów trakcyjnych zaprojektowanych i zbudowanych wg czterech scenariuszy zderzeniowych, a więc spełniających najbardziej wymagające normy bezpieczeństwa we współczesnym kolejnictwie. Dziś ci sami nasi wypróbowani partnerzy złożyli zamówienie na Elfy2, pociągi następnej generacji. Dziękuję za okazane nam zaufanie – powiedział Robert Świechowicz, wiceprezes Pesy.

Szacunkowa wartość kontraktu (bez VAT) wynosi ok. 335 mln zł. Rozpoczęcie dostaw ma rozpocząć się nie później niż 31 lipca 2017 r., zaś zakończenie 30 czerwca 2018 r. – przy wykorzystaniu opcji termin ten zostanie przesunięty do 31 lipca 2018 r.

– Zakup, który realizujemy wspólnie z naszym samorządowym przewoźnikiem pokazuje pasażerom, że warto inwestować w rozwój kolejowych przewozów pasażerskich. Chcemy, aby Koleje Śląskie miały nowoczesny tabor i jak najlepiej realizowały rozkład jazdy. Inwestując w tabor chcemy też zachęcić jak najwięcej mieszkańców województwa do wyboru tego środka transportu – mówi Stanisław Dąbrowa, wicemarszałek województwa śląskiego.

Oprócz wyprodukowania pojazdów Pesa zobowiązała się również do świadczenia usług utrzymania. Na jak długo? – Przez okres liczony od dnia protokolarnego odbioru dostawy poszczególnych EZT-ów do wykonania pierwszego 3 poziomu utrzymania każdego pojazdu – tłumaczy producent.

– Podpisana umowa daje możliwość skorzystania z prawa opcji, w ramach którego województwo śląskie może dokupić jeszcze dwa pojazdy, a Koleje Śląskie - cztery. Ze strony KŚ takie rozwiązanie możemy uznać za bardzo prawdopodobne, ponieważ otrzymana oferta cenowa to umożliwia. Dodatkowo Koleje Śląskie mają jeszcze możliwość skorzystania z tzw. zamówienia uzupełniającego w ciągu trzech lat od podpisania umowy – zaznacza Wojciech Dinges, prezes Kolei Śląskich. – Cieszymy się, że udało nam się sfinalizować postępowanie przetargowe i przejść do kolejnego etapu na drodze pozyskiwania nowych pojazdów. Cieszy również fakt, że całość postępowania przetargowego została pozytywnie oceniona przez Urząd Zamówień Publicznych – dodaje.

Przypomnijmy: pociągi, które producent zaoferował Kolejom Śląskim, należą do zaprojektowanej przez Pesę rodziny elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf2. Składy te – oprócz znanego już z poprzedniej generacji Elfów najwyższego, priorytetowego dla firmy, poziomu bezpieczeństwa pasażerów i obsługi – charakteryzować będzie ciekawy design, nowoczesne, jednoprzestrzenne, klimatyzowane wnętrza wyposażonymi w wygodne fotele, dynamiczna informacja pasażerska oraz system emisji reklam i zliczania pasażerów.

Kolejne zalety Efa2 to monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, a także nowoczesne systemy diagnostyki online pozwalające na bieżąco śledzić pracę najważniejszych podzespołów pojazdu, co ogranicza do minimum możliwość wystąpienia usterki oraz skraca czas reakcji serwisu. Prędkość eksploatacyjna pojazdów będzie wynosiła 120 km/h.