25 lat Kombudu – od „malucha” do Pendolino

25 lat Kombudu – od „malucha” do Pendolino

21 października 2016 | Źródło: Kombud
PODZIEL SIĘ

Zakłady Automatyki Kombud świętują ćwierćwiecze działalności. Z tej okazji w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu odbyła się jubileuszowa gala. Blisko sto osób – przedstawicieli władz państwowych, samorządowych i kolejowych, celebrowało sukces pierwszej polskiej spółki, która opracowała własny, komputerowy system sterowania ruchem kolejowym.

25 lat Kombudu – od „malucha” do Pendolino
Fot. Kombud

W trakcie przemówienia inaugurującego Galę, prezes zarządu spółki, Kazimierz Frąk, zażartował, że na początku cała załoga Kombudu mieściła się w Fiacie 126p, zaś obecnie w Zakładach zatrudnionych jest ponad 200 pracowników, z czego ponad 100 to wykwalifikowani inżynierowie automatycy i elektronicy. – Co roku na badania i rozwój przeznaczamy 50 proc. zysków – powiedział prezes Frąk. – Dzięki temu stworzyliśmy nowoczesny system sterowania ruchem i możemy samodzielnie produkować nowoczesne urządzenia, zwiększające bezpieczeństwo na kolei.

Prezes Frąk zaznaczył, że nowa perspektywa finansowa UE to szansa na modernizację polskiej kolei i na odbudowę rodzimego przemysłu. – Cieszymy się, że po wielu latach mówienia o konieczności reindustrializacji Polski, budowy polskiego przemysłu kolejowego, odnajdujemy teraz te idee w rządowych dokumentach – dodał.

– Program modernizacji sprzyja unowocześnianiu i rozwojowi techniki. Obecnie poprawiamy studia wykonalności, aby urządzenia, które miały być mechaniczne zastąpić nowocześniejszymi. Po raz pierwszy mogę powiedzieć, że planujemy to wprowadzić do Krajowego Programu Kolejowego. Jednym z zadań będzie modernizacja ponad trzydziestu stuletnich stacji, na których są jeszcze suwakowe urządzenia sterowania ruchem. Zostaną tam zainstalowane urządzenia srk nowej generacji. Takie działanie stworzy duże możliwości do rozwoju polskich firm, m.in. takich jak Kombud – powiedział podczas jubileuszu Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Podczas gali przedstawiciele firmy podkreślali, że Kombud, który wywodzi się z Radomia, kontynuuje tradycje przemysłowe miasta. Radom był przed wojną częścią Centralnego Okręgu Przemysłowego. To tu mieściły się najnowocześniejsza w Polsce Państwowa Wytwórnia Broni, a także Zakłady Naprawy Taboru Kolejowego i Radomska Wytwórnia Telefonów.

W czasie uroczystości Ryszard Szczygielski, jeden z założycieli firmy, został wyróżniony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski „za zasługi dla rozwoju przemysłu regionalnego, a także za działalność społeczną i charytatywną”. Ponadto, kilku wieloletnich pracowników ZA Kombud otrzymało odznaczenia państwowe za długoletnią służbę i sumienne wykonywanie obowiązków zawodowych.

Przez 25 lat działalności Kombud zrealizował ponad 850 instalacji, w tym 43 systemy komputerowe, systemy zabezpieczenia ruchu oraz urządzenia przytorowe i zasilania. Instalacje Kombudu możemy spotkać na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), linii łączącej Warszawę z Trójmiastem oraz stacjach warszawskiego i gdańskiego węzła kolejowego. Kombud zrealizował również prace przy rozbudowie i modernizacji stacji techniczno-postojowej Metra Kabaty. Z infrastruktury modernizowanej z udziałem Kombudu od grudnia 2014 r. korzystają poruszające się z prędkością do 200 km/h pociągi Pendolino.