Piętrowy Sundeck Pesy z nagrodą Dobry Wzór 2016

Piętrowy Sundeck Pesy z nagrodą Dobry Wzór 2016

22 października 2016 | Źródło: Pesa
PODZIEL SIĘ

W największej w historii konkurencji – aż zgłoszonych 222 produktów i usług – pojazd typu push-pull wyprodukowany przez Pesę dla Kolei Mazowieckich został nagrodzony tytułem Dobry Wzór 2016. Tym samym designerzy firmy po raz kolejny znaleźli się wśród najlepszych w Polsce w konkursie Instytutu Wzornictwa Przemysłowego.

Fot. Pesa

Wspólne dzieło projektantów bydgoskiej firmy: Bartosz Piotrowskiego, Mariusz Gorczyńskiego i Wojciecha Reszety zostało docenione przez jurorów, którzy – jak czytamy w informacji IWP – „zwróciło uwagę na fakt, że push-pull Sundeck Pesy to najbardziej uniwersalny i najefektywniejszy jak dotąd polski skład wagonów odpowiadający na potrzeby komunikacyjne miast”. Jury doceniło całościowe rozwiązania funkcjonalne wnętrza wagonów, spełniające wszystkie normy ergonomiczne.

To nie pierwsze wyróżnienie dla producenta z Bydgoszczy w dziedzinie wzornictwa przemysłowego. By nie sięgać daleko w historię, przypomnijmy, że tylko w ostatnich latach lokomotywa „Gama” została uznana za Dobry Wzór 2013, w roku ubiegłym tytuł ten otrzymał tramwaj „Krakowiak”. 

Sundeck to pierwsze piętrowe pojazdy kolejowe wyprodukowane przez polskiego producenta. Przeznaczone są głównie do obsługi aglomeracji miejskich o dużych potokach pasażerów. Ich nazwa wzięła się od słonecznego, wyżej położonego pokładu. Pojazdy są wykorzystywane do obsługi pociągów uruchamianych w systemie „push-pull”. 24 wagony środkowe oraz sterownicze typu Sundeck jeżdżą w barwach Kolei Mazowieckich. Ich zakup kosztował przewoźnika 267 mln zł, z czego blisko 170 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

W wagonie sterowniczym jest 85 miejsc siedzących, a w wagonie środkowym 130. W podstawowej konfiguracji pojazd składa się z lokomotywy elektrycznej Gama, piętrowego wagonu sterowniczego i do sześciu piętrowych wagonów środkowych. Takim składem podróżować może jednocześnie ok. 1700 pasażerów. Pojazdy przystosowane są do jazdy z prędkością eksploatacyjną do 160 km/h.