IZY Thalys – tanie linie dużych prędkości

IZY Thalys – tanie linie dużych prędkości

31 października 2016 | Autor: Przemysław B. Jezierski | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Z początkiem kwietnia zainaugurowano pierwsze na świecie, międzynarodowe niskokosztowe połączenie Kolei Dużych Prędkości. Pociągi IZY Thalys wystartowały na trasie Paryż – Bruksela, oferując przyzwoity czas przejazdu za niespotykaną dotychczas cenę.

Fot. Thierry80, Wikimedia

Marka IZY to nowy segment działalności belgijsko-francuskiej spółki Thalys International, obsługującej międzynarodowe połączenie KDP w ciągu Paryż – Bruksela – Amsterdam / Kolonia. Polityka przewoźnika dopuszcza w pociągach IZY podróż na stojąco, a najtańsze bilety na przejazd są nawet czterokrotnie tańsze od prestiżowych połączeń Thalys.

Tanie, nie znaczy na peryferia

Inspiracją i pomysłem na stworzenie tanich linii kolejowych dużych prędkości był sukces francuskiej sieci niskokosztowych pociągów dużych prędkości Ouigo, obsługujących połączenia z Paryża do Nantes, Lyonu, Marsylii i Montpelier. IZY jest też odpowiedzią na rosnącą popularność międzynarodowych przewozów autokarowych Eurolines i Megabus oraz usługi serwisu zbiorowych przejazdów samochodowych BlaBlaCar.

Usługa IZY opiera się na idei tanich linii lotniczych, takich jak Ryanair czy Wizzair. Zakup tanich biletów wiąże się z zaakceptowaniem regulaminu, który między innymi dopuszcza przewóz bagażu o określonych wymiarach i masie, a niedotrzymanie umowy przewozu wiąże się ze słonymi dopłatami. Na pokładach pociągów nie ma też dodatkowych usług takich jak wi-fi czy serwis gastronomiczny. Cięcie kosztów odzwierciedla się również w mniejszej liczbie personelu pokładowego, który dodatkowo zajmuje się utrzymaniem czystości w pociągu.

Przewagą IZY nad tanimi liniami lotniczymi i niskokosztowymi TGV Ourigo jest dostępność z centrów miast. Pociągi IZY odjeżdżają z głównych dworców – paryskiego Gare du Nord i Midi/Zuid w Brukseli, podczas gdy francuskie składy TGV Ouigo zabierają pasażerów ze stacji peryferyjnych, natomiast  tanie linie lotnicze korzystają z lotnisk oddalonych od centrum metropolii nawet o kilkadziesiąt kilometrów.

Mknie 300 km/h

Pociągi IZY obsługują wyłącznie bezpośrednią relację Paryż – Bruksela, nie zatrzymując się na żadnych stacjach pośrednich. Kursy w każdą stronę realizowane są dwa razy dziennie, a w piątki i niedziele rozkład jazdy rozszerzany jest o dodatkowy trzeci kurs. W relacji Paryż – Bruksela odjazdy są przed południem i późnym wieczorem, z wyjątkiem niedziel, kiedy zamiast porannego zaplanowano popołudniowy kurs. W przeciwnym kierunku, z Brukseli do Paryża pociągi wyruszają dopiero po godzinie 14.00 i przed 19.00. Nieco inaczej jest w poniedziałki (pierwszy kurs jest przed południem) oraz w soboty (kurs poranny i późno popołudniowy).

Czas przejazdu na trasie liczącej 358 km wynosi od dwóch godzin i 10 minut do dwóch i pół godziny. Dla porównania regularne pociągi dużych prędkości Thalys na przejechanie tej samej relacji potrzebują jedynie godziny i 22 minut. Blisko godzinna różnica wynika z tego, że IZY z racji kosztów związanych z dostępem do infrastruktury nie korzystają z francuskiej linii dużych prędkości LGV Nord. Po wyjeździe z Paryża kierowane są na linię konwencjonalną, na której rozwijają prędkość 160 km/h i dopiero po pokonaniu dystansu 199 km w okolicach miejscowości Arras wjeżdżają na linię KDP i mkną z maksymalną szybkością 300 km/h do samej Brukseli.

„Folding Seat” za kilkanaście euro

Do obsługi IZY spółka Thalys przeznaczyła dwa trzysystemowe pociągi dużych prędkości TGV Réseau, wyprodukowane w 1995 roku. Składy zyskały nową malaturę, zgodną z marką IZY, a także kolorystykę wnętrza, gdzie przede wszystkim zmieniono kolor tapicerki foteli na zielono-limonkowy. Ponadto wprowadzono nowe umundurowanie personelu pokładowego, dla lepszej identyfikacji z nową marką.

W ośmiowagonowych, klimatyzowanych pociągach są cztery wagony klasy Standard (odpowiednik drugiej klasy) z bezprzedziałowym układem miejsc 2x2 oraz trzy wagony klasy Standard XL (odpowiednik pierwszej klasy) także bez przedziałów z miejscami w układzie 2x1. Pomiędzy tymi klasami znajduje się wagon barowy, jednak jest on zawsze zamknięty, ponieważ IZY nie prowadzi usług gastronomicznych w swoich pociągach. Pasażerowie klasy Standard XL podróżują w wygodniejszych fotelach z możliwością regulacji ich położenia. W obu klasach są rozkładane stoliki przy siedzeniach i gniazdka 230V.

Niskokosztowy przewoźnik oferuje też podróż za kilkanaście euro na „Folding Seat”, czyli rozkładanych siedzeniach korytarzowych, zamontowanych w przedsionkach wagonów przy drzwiach wejściowych. Pasażerowie tych miejsc oprócz niedogodności twardego siedzenia są także odcięci od klimatyzacji, bowiem nie obejmuje ona swym zasięgiem przedsionków.

Ponadto IZY jako pierwszy przewoźnik w segmencie tanich linii lotniczych i kolejowych oferuje pulę 10 najtańszych biletów na każdy pociąg bez gwarancji miejsca do siedzenia.

Bilet tylko przez internet

Jedynym kanałem sprzedaży biletów na pociągi IZY jest internet. Bilety można kupić w dniu wyjazdu, lub w przedsprzedaży do 60 dni. Regulamin przewoźnika wyklucza możliwość wymiany i zwrotu zakupionego biletu. Najtańsze bilety „Seat not guaranteed”, czyli bez gwarancji miejsca, są w stałej cenie 10 euro. Również w stałej cenie 15 euro sprzedawane są bilety na klasę „Folding Seat”. Przejazd w klasie Standard to koszt od 19 do 59 euro, a w klasie Standard XL od 29 do 69 euro. Tu o cenie decyduje to, czy bilet kupimy ze znacznym wyprzedzeniem czy w dniu lub w przeddzień wyjazdu. W pociągach IZY nie są honorowane międzynarodowe bilety FIP i Interrail. Najtańsze bilety za 10 euro na stojąco i 15 euro na siedzeniach korytarzowych rozchodzą się jak ciepłe bułeczki. Stali klienci IZY, a tych wciąż przybywa, poznali już pewne chwyty marketingowe przewoźnika. Zaraz po wyjeździe ze stacji początkowej obsługa pociągu przesadza pasażerów, którzy wykupili bilety za 15 euro na siedzeniach korytarzowych, na wolne miejsca w klasie Standard. Na siedzenia korytarzowe zaś kierowani są pasażerowie z najtańszymi biletami za 10 euro bez gwarancji miejsca.

Pasażerowie pociągów IZY zobowiązani są do zgłoszenia się do odprawy najpóźniej na 10 minut przed odjazdem. Każdy podróżny może zabrać na pokład jedną dużą torbę lub walizkę do 32 kg i maksymalnych wymiarach 35 cm x 55 cm x 25 cm oraz jeden mały plecak lub torbę do 10 kg i wymiarach 27 cm x 36 cm x 15 cm. Przewóz dodatkowego bagażu to koszt od 10 do 20 euro od sztuki w przypadku rezerwacji przez internet. Wejście na pokład z bagażem przekraczającym wagę lub wymiary bądź wniesienie dodatkowego bagażu wiąże się z opłatą 30 euro od sztuki.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Orlen KolTrans laureatem Edukatora wiedzy kolejowej Orlen KolTrans laureatem Edukatora wiedzy kolejowej
Następny artykuł Kombud w Luxtorpedzie 2.0 Kombud w Luxtorpedzie 2.0