ŁKA wyłoniła zwycięzcę w przetargu na dostawę EZT-ów. Wybór padł na Newag

ŁKA wyłoniła zwycięzcę w przetargu na dostawę EZT-ów. Wybór padł na Newag

04 listopada 2016 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Łódzka Kolej Aglomeracyjna wybrała producenta z Nowego Sącza w przetargu o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania w ramach drugiego etapu budowy kolei aglomeracyjnej. – Wykonawca spełnia warunki udziału w niniejszym postępowaniu, zaś jego oferta odpowiada wymaganiom zamawiającego oraz przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny oraz pozostałych kryteriów oceny ofert – poinformował zamawiający.

Fot. Olo Kolejarz, Wikimedia

Przypomnijmy, że do przetargu przystąpili trzej producenci: Stadler Polska, Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz oraz Newag. Początkowo najkorzystniejsza okazała się oferta Stadlera, który otrzymał największą liczbę punktów. Została ona również pozytywnie oceniona pod względem formalnym.

Odwołanie od tej decyzji złożył Newag, który zwracał uwagę na nieprawdziwe informacje przekazane przez Stadlera. Po ponownym przeanalizowaniu ofert Łódzka Kolej Aglomeracyjna podzieliła zgłaszane wątpliwości w zakresie prawidłowości sposobu obliczenia przez wykonawców „współczynnika efektywności kosztowej”, stanowiącego jeden z kryteriów wyboru. W efekcie złożone oferty zostały poddane ponownemu badaniu i ocenie. W trakcie kolejnego sprawdzania oferta Stadlera została odrzucona (przyczyn nie podano). Na placu boju pozostały więc Pesa i Newag. Ostatecznie więcej punktów zdobyła firma z Nowego Sącza, dokładnie 94,43 pkt na 100 pkt możliwych, podczas gdy producent z Bydgoszczy otrzymał 77,63 pkt.

– Cieszymy się, że ponowna ocena ofert doprowadziła do wyboru naszych pojazdów. Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie pierwszym przewoźnikiem w Polsce, który otrzyma nowy pojazd Impuls2. Z niecierpliwością oczekujemy na podpisanie umowy – powiedział Zbigniew Konieczek, prezes Newagu.

Postępowanie zakłada dostawę czternastu trzyczłonowych elektrycznych pojazdów trakcyjnych wraz z ich 12-letnim okresem utrzymywania. Złożone oferty zostały ocenione na podstawie czterech kryteriów, wśród których cena pojazdów stanowiła 40%, koszt utrzymania – 30%, współczynnik efektywności kosztowej – 20% i liczby siedzeń stałych – 10%. Wskazane kryteria są policzalne i obiektywne. Nie były kwestionowane przez żadnego z oferentów.

Chociaż zamawiający nie podał dokładnej ceny zaproponowanej przez Newag, to wiadomo, że była ona korzystniejsza, gdyż uzyskała 40 punktów (Pesa otrzymała 36,72). O wyborze przeważyła cena brutto usługi utrzymania. W tej kategorii przedsiębiorstwu z Małopolski przyznano aż 30 pkt, podczas gdy konkurentowi zaledwie 10,91 pkt.

Przypomnijmy, że pierwsza partia nowych pociągów (4 szt.) ma wyjechać na tory województwa łódzkiego do września 2018 roku. Druga i ostatnia do końca 2019 r. Nowe pojazdy pozwolą na rozwój siatki połączeń przewoźnika- z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego, Radomska i Piotrkowa Trybunalskiego oraz, a po zelektryfikowaniu linii nr 25 również do Opoczna. Planowane jest również uruchomienie nowej trasy Kutno- Łowicz- Skierniewice.