UTK: przewoźnicy powinni wprowadzić wzajemną sprzedaż biletów

UTK: przewoźnicy powinni wprowadzić wzajemną sprzedaż biletów

10 listopada 2016 | Źródło: UTK, PAP
PODZIEL SIĘ

Częstym utrudnieniem dla podróżnych jest brak możliwości kupna w kasie lub w automacie biletów na przejazd pociągami różnych przewoźników, szczególnie na dłuższych trasach łączących małe miejscowości. Podróżny nie ma wówczas możliwości zakupu biletu na całą trasę podróży. Pomimo coraz popularniejszego kupowania biletów przez internet czy przy wykorzystaniu aplikacji na smartfony, bilety sprzedawane w kasach czy automatach wciąż są bardzo rozpowszechnione.   

Fot. Rafał Wilgusiak

Do UTK docierają skargi na takie utrudnienia. Odpowiadając na potrzeby pasażerów, Urząd podejmuje działania motywujące przewoźników do porozumienia się w tej sprawie. Jak zaznacza regulator, rozwiązaniem, do którego powinniśmy dążyć, jest możliwość zakupu dowolnego biletu kolejowego w każdym automacie i kasie, na każdej stacji. Ponadto przewoźnicy powinni sprzedawać bilety innych przewoźników na swoich stronach internetowych. Obejmuje to zakup biletów bezpośrednich, jak i przesiadkowych, bez konieczności kupowania biletu na stronie każdego przewoźnika oddzielnie. Nie należy też każdorazowo wymuszać zakładania konta klienta na portalu przewoźnika.

Dostępność biletów znalazła także odzwierciedlenie w  przepisach prawa unijnego. Zgodnie z projektem IV pakietu kolejowego, państwa członkowskie mogą wymagać, aby przedsiębiorstwa kolejowe uczestniczyły we wspólnym systemie informacyjnym i zintegrowanym systemie biletowym lub aby zdecydowały o utworzeniu takiego systemu przez innych przedsiębiorców. Przedsiębiorstwa kolejowe powinny przyczynić się do rozwoju systemów biletów bezpośrednich poprzez udostępnianie w sposób niedyskryminujący i w formacie interoperacyjnym wszystkich danych niezbędnych do zaplanowania podróży oraz rezerwacji biletów. Natomiast państwa członkowskie zobowiązane zostają do zapewnienia, by te systemy nie dyskryminowały przedsiębiorstw kolejowych oraz chroniły dane osobowe i były zgodne z zasadami konkurencji.

Warto podkreślić, że trwają też prace na stworzeniem tzw. wspólnego biletu kolejowego. Niestety, ma razie nieznany jest termin jego wprowadzenia.

– Nie uda nam się go wdrożyć w przyszłorocznym rozkładzie jazdy, choć takie były pierwsze optymistyczne założenia To bardzo złożony proces, wymagający zaangażowania dużej liczby podmiotów. Choć trudno mi podać dokładny termin wprowadzenia wspólnego biletu, to mogę zapewnić, że prace toczą się intensywnie – powiedział Mirosław Pawłowski w rozmowie z PAP. Wskazał, że projekt zakłada przygotowanie systemu informatycznego, który uwzględniałby wszystkich przewoźników, a także dał możliwości włączenia się do niego przewoźnikom samorządowym. Docelowy system ma w pełni integrować przewoźników Grupy PKP, Przewozy Regionalne i spółki samorządowe.

Zamierzamy w ciągu dwóch, trzech lat zaoferować nową jakość na kolei również w tym obszarze – podkreślił Pawłowski.