Eurostar w nowej odsłonie

Eurostar w nowej odsłonie

13 listopada 2016 | Autor: Przemysław B. Jezierski | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Eurostar, jedyny przewoźnik realizujący przewozy pasażerskie pociągami dużych prędkości między Europą Kontynentalną a Wyspami Brytyjskimi, modernizuje swój tabor. Wart ponad miliard funtów szterlingów program modernizacji obejmuje przebudowę dotychczas eksploatowanych składów, ale przede wszystkim zakup pociągów nowej generacji.

Fot. Przemysław B. Jezierski

Monopolista w przewozach pasażerskich pod kanałem La Manche, dzięki nowej generacji pociągów Eurostar, może rozwijać skrzydła i otwierać się na zupełnie nowe relacje. Sztywna siatka połączeń obejmująca dotychczas połączenia z Londynu do Paryża i Brukseli została niedawno rozszerzona o Lyon i Marsylię, a już wkrótce pociągi Eurostar dojadą bezpośrednio do Amsterdamu i Genewy.

Velaro E320 – pociąg o największej mocy w Europie

W ramach przyjętego w 2010 roku wartego 700 milionów funtów programu modernizacji i odnowy taboru spółki, zakupiono 10 pociągów z rodziny Velaro u niemieckiego producenta Siemens Mobility, a następnie kilka lat później kontrakt rozszerzono o kolejnych siedem składów.

Model Velaro to jeden z najpopularniejszych i najnowocześniejszych pociągów dużych prędkości na świecie. Producent zbudował już prawie 500 pociągów w różnych wersjach, na zamówienia kolei niemieckich, chińskich, rosyjskich, hiszpańskich i tureckich. Wersja dla Eurostara to pociągi z górnej półki, o olbrzymiej mocy, spełniające rygorystyczne wymagania bezpieczeństwa. Nowa generacja Velaro E320 (oznaczone też jako Class 374) są nieporównywalnie nowocześniejsze od pierwszej generacji Eurostar, czyli jednostek Class 373, produkcji francuskiego Alstomu.

Velaro E320 to składy 16-wagonowe o całkowitej długości 400 metrów. Jednostki są przystosowane do pracy w trzech systemach napięcia: 1,5 kV DC, występującego we Francji i w Holandii, 3 kV DC (Belgia) oraz 25 kV AC, którym zasilane są linie dużych prędkości w Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii i Holandii. Możliwy jest upgrade jednostek dodatkowo do napięcia 15 kV AC, obowiązującego na liniach KDP w Niemczech.

Napęd jest rozproszony na całej długości jednostki, a moc ciągła wynosi –  bagatela – 16 MW, co czyni Velaro E320 pociągiem o największej mocy w Europie i drugim na świecie. Pociągi z rodziny Velaro konstruowane są do prędkości eksploatacyjnej 380 km/h. Eurostar zgodnie z zapotrzebowaniem zamówił wersję o maksymalnej prędkości 320 km/h. W odróżnieniu od poprzedniej generacji, Velaro E320 zostały zbudowane w skrajni europejskiej, która zaczęła obowiązywać na 100 proc. tras obsługiwanych przez przewoźnika, wraz z dociągnięciem linii dużych prędkości HS1 do samego Londynu. Składy poprzedniej generacji musiały spełniać wymagania dość ciasnej skrajni brytyjskiej, co czyniło je mniej przestronnymi.

Velaro E320 spełniają najbardziej restrykcyjne normy bezpieczeństwa i wyposażone są w aż pięć pokładowych urządzeń kontroli ruchu: europejski (ERTMS – ETCS poziom 1 i 2), francuski (KVB), belgijski (TBL i MEMOR), holenderski (ATB) oraz TVM, stosowany we Francji na liniach dużych prędkości LGV.

Komfort podróży

Malatura pociągów i stylizacja wnętrz są tożsame z nowym brandingiem spółki. Wystrój przestrzeni pasażerskiej został zaprojektowany przez słynne włoskie biuro projektowe Pininfarina. Pociągi dysponują 894 miejscami do siedzenia w trzech klasach, co czyni je najbardziej pojemnymi pociągami dużych prędkości w Europie. W stosunku do poprzedniej generacji Eurostar, zabierających na pokład 750 pasażerów, liczba miejsc została zwiększona o 20 proc.

Najwięcej, bo aż 672 miejsc, jest w klasie Standard, czyli odpowiedniku klasy drugiej. Klasa Premier (1 klasa) oferuje 218 miejsc do siedzenia, a najdroższa klasa Business tylko cztery miejsca. Wagony klasy Standard od numeru 4 do 13 mają po 76 miejsc do siedzenia w bezprzedziałowym układzie 2 x 2. Fotele tej klasy wykonano z materiału i utrzymane są w ciemnej kolorystyce.

Wagony klasy Premier oznaczone numerami 1, 2, 3 oraz 14, 15, 16 znajdują się na początku i na końcu składu. Tu również jest bezprzedziałowe wnętrze w konfiguracji foteli 2 x 1. Jest znacznie więcej przestrzeni pasażerskiej i wygodniejsze fotele, również z obiciem materiałowym w odcieniu jasnego i ciemnego brązu. Każdy podróżny tej klasy w cenie biletu ma zapewniony posiłek, w zależności od pory dnia jest do śniadanie, obiad lub kolacja.

W dwóch wagonach klasy Premier są cztery miejsca najwyższej klasy Business. Są to luksusowe fotele wypoczynkowe, wykonane ze skóry, które rozkładają się do pozycji leżącej. Tu w cenie biletu wliczony jest posiłek oraz nieograniczony dostęp do napojów i alkoholi oferowanych przez bar.

W środkowej części składu w wagonach nr 8 i 9 zlokalizowano dwa wagony barowe „Café Métropole”. Są to bary bistro szybkiej obsługi wyłącznie z miejscami stojącymi. W ofercie ujęte są zimne i ciepłe napoje, alkohole wszelkiej maści oraz przekąski, a wszystko w umiarkowanych cenach.

Wnętrza wagonów wszystkich klas są w pełni klimatyzowane, przy każdym siedzeniu zamontowany jest stolik i tradycyjne gniazdka elektryczne 230 V w standardzie brytyjskim i europejskim oraz porty USB. W szesnastowagonowym pociągu do dyspozycji pasażerów jest aż 26 toalet, w tym dwie przystosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych.

Nowe jednostki oferują pasażerom bezpłatny dostęp do WiFi oraz możliwość śledzenia trasy, prędkości i punktualności pociągu, za sprawą systemu informacji audiowizualnej. Wszystkie informacje dotyczące podróży wyświetlane są na bieżąco na zainstalowanych w wagonach monitorach, ale można je śledzić także na własnym urządzeniu mobilnym, dzięki specjalnej aplikacji.

W czasie podróży możemy dowiedzieć się wiele o historii budowy Eurotunelu, o aktualnych ofertach Eurostar, jak również zasięgnąć informacji turystycznych o miastach, do których dojeżdża pociąg. Wszystkie ważniejsze informacje dotyczące podróży i miast docelowych pasażerowie znajdą w wykładanym w pociągu magazynie pokładowym „Metropolitan”.

Wkrótce do Holandii i Szwajcarii

Eurostar uruchamia codziennie kilkanaście pociągów z Londynu do Paryża i Brukseli. Uzupełnieniem oferty są nieregularne połączenia do Lyonu, Marsylii i alpejskiej miejscowości Bourg St. Maurice. W relacji Londyn – Paryż w zależności od dnia tygodnia uruchamianych jest od 13 do 16 par pociągów, kursujących co 30 minut w godzinach porannego i popołudniowego szczytu i co 60 minut poza szczytem. Czas przejazdu trasą liczącą 491 km wynosi od 2 godzin i 16 minut do 2 godzin i 25 minut.

Między Londynem a Brukselą (373 km) kursuje od 8 do 10 par Eurostarów w godzinnym takcie z czasem przejazdu od 2 godzin do 2 godzin i 10 minut. Nowe jednostki Velaro E320 w rozkładzie jazdy na 2016 rok obsługują wyłącznie relację Londyn – Paryż.

Już w przyszłym roku po skompletowaniu wszystkich 17 nowych pociągów Eurostar rozszerzy swoją siatkę połączeń o nowe kraje – Holandię i Szwajcarię. Wówczas Velaro E320 obsłużą bezpośrednie relacje z Londynu do Amsterdamu i Genewy, ponadto będą kursować na przemian ze starymi składami do Brukseli.

Spory wydatek

Podróż Eurostarem to dość spory wydatek, nawet dla zamożniejszych obywateli starej UE. Ceny biletów są zróżnicowane w zależności od dnia tygodnia, godziny odjazdu i daty zakupu. Na przejazd w klasie Standard najtańsze bilety z Londynu do Paryża / Brukseli kupowane z dużym wyprzedzeniem kosztują 45 funtów (228 zł), a w dniu wyjazdu cena wynosi nawet 180 funtów (598 zł). Przejazd w klasie Premier to koszt od 110 do 225 funtów (557 – 1140 zł). W najdroższej klasie Business obowiązuje stała taryfa i cena biletu wynosi zawsze – bagatela – 276 funtów (1398 zł).

Eurostar umożliwia podróż swoimi pociągami posiadaczom biletów globalnych Interrail i FIP na określonych zasadach, tylko w klasach Standard i Premier. Podróżni z Interrail muszą wykupić bilet z opłatą globalną, wynoszącą niezależnie od pociągu i relacji przejazdu 90 funtów (456 zł) w klasie Standard i 106 funtów (537 zł) w klasie Premier.

Posiadacze FIP mogą odbyć przejazd na podstawie książeczki biletowej z odpowiednimi kuponami lub karty zniżek FIP. Opłata za przejazd w obu przypadkach jest jednakowa i wynosi 33 funty w klasie Standard (168 zł) i 51 funtów (258 zł) w klasie Premier.