Koleje Mazowieckie otrzymają ponad 128 mln zł z UE na modernizację 39 pociągów

Koleje Mazowieckie otrzymają ponad 128 mln zł z UE na modernizację 39 pociągów

15 listopada 2016 | Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, Koleje Mazowieckie
PODZIEL SIĘ

Decyzją Zarządu Województwa Mazowieckiego realizowany obecnie projekt modernizacji 39 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu EN57 otrzyma wsparcie ze środków unijnych w wysokości ponad 128 mln zł. Całkowita wartość projektu wynosi 197,5 mln zł. To dobra wiadomość dla pasażerów podróżujących m.in. na linii Warszawa Wileńska-Małkinia. Dziś umowy w tej sprawie podpisali marszałek Adam Struzik, członek zarządu województwa mazowieckiego Rafał Rajkowski, prezes zarządu, dyrektor generalny Kolei Mazowieckich Artur Radwan i członek zarządu, dyrektor finansowy Kolei Mazowieckich Andrzej Buczkowski.

Fot. mazovia.p

– Nasza samorządowa spółka Koleje Mazowieckie jest w tej chwili drugim pod względem liczby pasażerów przewoźnikiem w kraju. Dlatego stale inwestujemy w jej rozwój. Co roku przeznaczamy blisko 250 mln zł na jej funkcjonowanie, kupujemy nowe pociągi i modernizujemy tabor, aby komfort i standard podróżowania był jak najwyższy – podkreślał marszałek Adam Struzik.

Projekt jest właśnie w trakcie realizacji i zakończy się w drugim kwartale 2017 r. Na tory wyjechał już dwudziesty pierwszy pojazd serii EN57AL, zmodernizowany w ramach tego projektu. Prace prowadzone są przez ZNTK Mińsk Mazowiecki oraz Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz. – Cieszę się, że realizacja tej inwestycji przebiega tak sprawnie. Dzięki niej pasażerowie już teraz mogą podróżować nowocześnie wyposażonymi pociągami – dodawał Rafał Rajkowski, członek zarządu województwa mazowieckiego.

Każdy z 39 pojazdów posiada m.in.: klimatyzację przedziałów pasażerskich, komfortowe i wyciszone wnętrze, nowe okna, podłogi, ściany i wygodne fotele. Do dyspozycji podróżnych są też nowoczesne toalety z zamkniętym obiegiem i przewijakiem dla niemowląt. Pasażerowie mogą także korzystać z gniazdek elektrycznych zamontowanych pod fotelami. Pojazdy posiadają przejrzysty system informacji pasażerskiej, wi-fi, a także monitoring zewnętrzny oraz wewnętrzny. Dzięki zastosowaniu zupełnie nowych podzespołów została zwiększona moc układu napędowego umożliwiająca szybszą jazdę pojazdu (do 120 km/h) oraz zwiększenie przyspieszenia, co przełoży się na skrócenie czasu podróży.

– Od lat dzięki wsparciu ze strony samorządu z powodzeniem inwestujemy zarówno w zakup jak i modernizacje posiadanych pojazdów. Jako przewoźnik, zrealizowaliśmy w stu procentach projekty taborowe związane z absorbcją środków unijnych perspektywy 2007-2013, uzyskując łącznie z RPO Województwa Mazowieckiego oraz POiIŚ ponad miliard złotych dofinansowania. Nie zamierzamy zwalniać tempa inwestycyjnego, a w realizacji projektów będziemy nadal efektywnie korzystać ze środków UE, czego dowodem jest podpisywana dzisiaj umowa – powiedział Artur Radwan, prezes zarządu, dyrektor generalny Kolei Mazowieckich.

Udogodnienia dla osób niepełnosprawnych

Pojazdy są przystosowane dla osób z ograniczoną mobilnością, osób niedosłyszących i niedowidzących. Wyposażone są w wiele udogodnień, m.in.: szerokie wejścia, windy lub rampy dla osób niepełnosprawnych, mocowania dla wózków inwalidzkich, przestrzeń manewrową zapewniającą swobodne poruszanie się osób na wózkach inwalidzkich w obrębie przedziału oraz toalety dostosowane dla tych osób. W wagonach zamontowane są też systemy audiowizualne ułatwiające korzystanie z transportu osobom niedosłyszącym i słabowidzącym.

– Jesteśmy jedną z najlepiej absorbujących środki unijne spółką kolejową. Łączymy współpracę z różnymi podmiotami, które te środki dystrybuują. Mogę zapewnić, że u nas te środki nie będą marnowane. Łącznie ten dzisiejszy projekt jest wart blisko 200 mln zł. Dofinansowanie z RPO wyniesie 128 milionów, ale chciałbym zaznaczyć, że te brakujące 70 mln dokłada spółka Koleje Mazowieckie – powiedział Andrzej Buczkowski, członek zarządu, dyrektor finansowy Kolei Mazowieckich.

Przypomnijmy, że w perspektywie finansowej 2007-2013 w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego Koleje Mazowieckie zrealizowały 8 projektów o łącznej kwocie dofinansowania ponad 1,04 mld zł, w tym trzy projekty modernizacji taboru:

  • modernizacja elektrycznych zespołów trakcyjnych (184 ezt),
  • modernizacja elektrycznych zespołów trakcyjnych do kolejowych przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym i w obrębie Aglomeracji Warszawskiej (77 ezt),
  • modernizacja elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi ruchu aglomeracyjnego i regionalnego, etap II (27 ezt);

    oraz pięć projektów dotyczących zakupu nowych pojazdów:
  • zakup 11 nowych, dwukabinowych lokomotyw elektrycznych przeznaczonych do prowadzenia składów pociągów pasażerskich zmiennokierunowych, złożonych z wagonów typu push-pull ze świadczeniem usług serwisowych w okresie czterech lat od daty przekazania,
  • zakup taboru kolejowego do obsługi portów lotniczych i przewozów aglomeracyjnych w korytarzu linii E65 oraz aglomeracji warszawskiej" (16ezt Elf),
  • zakup 10 szt. czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu ER 75 FLIRT,
  • zakup taboru kolejowego przewożącego pasażerów do obszarów Aglomeracji Warszawskiej (12 ezt Impuls),
  • zakup 20 sztuk nowych piętrowych wagonów oraz 2 sztuk wagonów sterowniczych i 2 sztuk nowych lokomotyw do składów pociągów w systemie push-pull.