Adamczyk: w inwestycjach kolejowych widać „światełko w tunelu”

Adamczyk: w inwestycjach kolejowych widać „światełko w tunelu”

16 listopada 2016 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Już na początku kadencji zabezpieczyliśmy sektor kolejowy przed stratą ponad 13,2 mld zł z poprzedniej perspektywy finansowej UE – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa podsumowując rok prac obecnego rządu. Dodał, że obecnie „trwa wyścig” polegający na przyspieszeniu inwestycji kolejowych.

Fot. Facebook

Środki unijne przeznaczone na inwestycje kolejowe udało się uratować dzięki wdrożonemu w grudniu poprzedniego roku tzw. „programowi naprawczemu dla funduszy UE na lata 2007-2013". W programie wykorzystano mechanizm elastyczności (czyli możliwość przesuwania projektów między poszczególnymi priorytetami programów), nadkontraktację w ramach poszczególnych priorytetów (zgromadzenie większej ilości projektów niż środków przewidzianych na ich realizację). Sięgnięto także po rachunki powiernicze i zwiększenie środków na niektóre instrumenty finansowe. W ten sposób Polska nie utraciła zagrożonych aż 13,2 mld zł. 

Szef resortu infrastruktury i budownictwa we wczorajszym wystąpieniu odniósł się też do kontraktu Pesy na dostawę 20 Dartów dla PKP Intercity. – Doprowadziliśmy do tego, że ten kontrakt został zrealizowany, że bydgoska Pesa dalej funkcjonuje na rynku i produkuje. To było jedno z najważniejszych osiągnięć pierwszych tygodni naszego rządu –zaznaczył. Przypomnijmy, że umowa zakładała, że mimo opóźnień w dostarczeniu pociągów udało się zachować unijną dotację. Gdyby nie działania ministerstwa PKP Intercity i Pesa mogły stracić ok. 570 mln zł funduszy z UE.

Minister powiedział również to, co wielokrotnie już powtarzał, że w przypadku nowych projektów kolejowych w PKP Polskich Liniach Kolejowych po głębokiej weryfikacji i analizie zastano „puste szuflady”. – Trwa wyścig. Dzisiaj możemy powiedzieć, że widzimy już światło w tym tunelu. Mamy nadzieję na realizację tych inwestycji na wydatkowanie tychże środków unijnych i własnych, które całkowicie zmienią oblicze transportu kolejowego w Polsce, sieci transportowej, sieci infrastrukturalnej – przekonywał Andrzej Adamczyk.

Oprócz tego szef MIB przypomniał, że w sierpniu br. przy czynnym udziale strony rządowej, w tym resortu infrastruktury i budownictwa weszła w życie nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym, która zwalania m.in. bocznice z opłat podatkowych. Nowe przepisy upraszczają też i przyspieszają prace związane z przygotowaniem i realizacją inwestycji kolejowych.

Do sukcesów ministerstwa, Andrzej Adamczyk zaliczył także wstrzymanie likwidacji linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.