Feniks na torach, czyli najbardziej zaawansowana modernizacja EN57 na polskim rynku

Feniks na torach, czyli najbardziej zaawansowana modernizacja EN57 na polskim rynku

16 listopada 2016 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Polski Tabor Szynowy i H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych zaprezentowały zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57. Feniks, bo taką nazwę noszą nowe pociągi, to nowa jakość na polskim rynku kolejowym pod względem wprowadzonych rozwiązań technicznych i wizualnych. Najbardziej zaawansowana modernizacja serii EN57 w Polsce została przeprowadzona według autorskiej dokumentacji konstrukcyjnej FPS i w oparciu o sprawdzone rozwiązania technologiczne.

Fot. H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych

Feniks jest propozycją dla przewozów regionalnych oraz aglomeracyjnych. Z perspektywy przewoźników, przewagą zmodernizowanych jednostek nad nowymi jest przede wszystkim wysoka jakość wykonania, która nie odbiega standardem od nowych konstrukcji i odpowiednio niższe nakłady finansowe związane z wdrożeniem składów do eksploatacji – EN57 Feniks między innymi nie wymaga utworzenia nowej, dedykowanej bazy serwisowej. Dodatkowo, jednostki są dostępne praktycznie od ręki. Mogą wyjechać na tory po dostosowaniu do wymogów zamawiającego. Zmodernizowane składy mogą służyć pasażerom jeszcze kolejnych 30 lat.

Nazwa handlowa odzwierciedla gruntowny zakres modernizacji wysłużonych, niskoperonowych zespołów EN57. Ze względu na skalę przeprowadzonych prac nawiązuje do odradzającego się z popiołów mitycznego feniksa. Naszym celem było sprostanie oczekiwaniom przewoźników, użytkujących obecne składy EN57 i dostosowanie pojazdów tego typu do rosnących wymagań podróżnych, zachowując przy tym najwyższe standardy w zakresie bezpieczeństwa eksploatowanych jednostek. Chodziło również o to, aby w ramach trwającego procesu odnawiania kolejowego taboru pasażerskiego w Polsce stworzyć alternatywę dla wymiany wyeksploatowanych pojazdów na nowe, ze względu na znaczne koszty nie tylko zakupu, ale późniejszego utrzymania pojazdów.  Warto wspomnieć, że jest to najbardziej zaawansowana modernizacja pojazdów EN57 w Polscepowiedział Marcin Guryniuk, prezes Polskiego Taboru Szynowego, spółki wchodzącej w skład Agencji Rozwoju Przemysłu. Głównym celem funkcjonowania PTS jest przyspieszenie wprowadzania na polski rynek przewozów pasażerskich nowoczesnego taboru,

Nowoczesny system klimatyzacji, stały monitoring przestrzeni, zintegrowany system informacji pasażerskiej i pokładowej oraz szereg udogodnień dla matek z dziećmi i osób niepełnosprawnych sprawią, że podróż będzie przebiegać w bardzo komfortowych warunkach. Dobór kolorystyki, materiałów i rozwiązań dla wnętrza przygotowano ze starannością, mając na uwadze nie tylko funkcjonalność składu, ale także wygodę podroży. Precyzyjne wygłuszenie pojazdów, przy użyciu materiałów wysokiej jakości, podnosi komfort akustyczny podróżujących. Konstrukcję nowych siedzeń opracowano przy współpracy z zespołem lekarzy ortopedów. W czołowej części każdego z pociągów, w zakresie drzwi bocznych zamontowano dwa pomosty umożliwiające swobodny wjazd do pojazdu osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich.

Nie mieliśmy żadnych wątpliwości, że firmą, która sprosta temu wyzwaniu, będzie FPS. Wieloletnie doświadczenie w budowaniu zupełnie nowych pojazdów stanowi gwarancję najwyższej jakości wykonania. Zasadność tej decyzji jest podparta autorską dokumentacją konstruktorską. Jesteśmy przekonani, że w najbliższych latach na polskich torach będziemy widzieć coraz więcej EN57 w standardzie Feniksów. Chcemy również stanowić inspirację dla innych modernizowanych pojazdówdodał prezes Guryniuk.

H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych prowadzi obecnie gruntowną modernizację 20 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych serii EN57. Pierwszych 10 Feniksów już niedługo będzie gotowych do eksploatacji. Będą wymagały jedynie ewentualnego dostosowania do potrzeb finalnego użytkownika. Prototyp Feniksa przejechał bezawaryjnie ponad 4 tysiące km, a jego eksploatacja pomiędzy remontami generalnymi zakłada przebieg na poziomie około 3,5 miliona kilometrów.

Elektryczne Zespoły Trakcyjne serii EN57 Feniks to najbardziej zaawansowana modernizacja pojazdów serii EN57 w Polsce wykonana przez H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych na podstawie własnej dokumentacji, a zleceniodawcą projektu jest Polski Tabor Szynowy. W pojeździe zastosowano napędy energoelektroniczne powiązane z nowymi asynchronicznymi silnikami i nowymi dwustopniowymi przekładniami oraz nowoczesne sterowanie układem hamulca, co powoduje, że pojazd posiada wymagane właściwości rozruchu i hamowania, które nie odbiegają od nowych pojazdów. Ponadto, Feniks ma zwiększoną prędkość eksploatacyjną do 120 km/h. Na pasażerów, oprócz w pełni klimatyzowanych przedziałów  pasażerskich i przedsionków, nowoczesnego designu, przestronnego i komfortowego wnętrza, czekają również m.in. ergonomiczne i wygodne miejsca siedzące, gniazdka elektryczne przy fotelach, wieszaki na rowery oraz zintegrowany system informacji pasażerskiej.

Bezpieczeństwo podróżnym wewnątrz pojazdu zapewniają kamery monitoringu o kącie widzenia 360 stopni. W czołowej części każdego z pociągów (w zakresie drzwi bocznych) zamontowano dwa pomosty umożliwiające swobodny wjazd do pojazdu osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich, dla których przewidziano również dedykowane miejsca podróży i przestronne toalety o wysokim standardzie.

Realizowana modernizacja pojazdu EN57 przez FPS została uhonorowana nagrodą Stowarzyszenia Inżynierów i Mechaników Techników Polskich Oddział w Poznaniu za „Wielokierunkowe wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań w ramach modernizacji pojazdu o oznaczeniu fabrycznym EN57-FPS”.