Przewozy Regionalne osiągną w 2016 roku 50 mln zł zysku

Przewozy Regionalne osiągną w 2016 roku 50 mln zł zysku

17 listopada 2016 | Źródło: Bankier.pl
PODZIEL SIĘ

Przewozy Regionalne będą miały w tym roku ok. 50 mln zł zysku. Pierwszy raz w historii spółka będzie na plusie – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes PR cytowany przez portal Bankier.pl.

Fot. Przewozy Regionalne

Ubiegły rok przewoźnik zakończył ze stratą w wysokości 88 mln zł. Jednakże jeszcze w czerwcu 2015 r. marszałkowie 13 regionów zaakceptowali program wsparcia dla Przewozów Regionalnych, zgodnie z którym Agencja Rozwoju Przemysłu dokapitalizowała spółkę kwotą  770,3 mln zł obejmując większościowy pakiet udziałów (50 proc. plus 1).

Decyzję o udzieleniu Przewozom Regionalnym pomocy publicznej poprzedziło przygotowanie planu restrukturyzacji na lata 2015-2018. Został on pozytywnie zaopiniowany przez właścicieli, czyli marszałków województw, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, a także ówczesne Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. We wrześniu 2015 r. plan trafił do Komisji Europejskiej, która również musi wyrazić formalną zgodę na przeprowadzoną operację. – Wiemy tyle, że sprawa jest analizowana. Jak na razie nie ma żadnych sygnałów ze strony KE. Dla nas jest bardzo ważne to, że - po roku, co prawda nie mamy zgody, ale nie została wszczęta procedura, że coś było nieprawidłowo  – powiedział prezes PR.

Realizacja planu restrukturyzacji jest w toku. W połowie grudnia ma być znane nowe logo spółki. Sama nazwa ma zostać niezmieniona. Głównym jednak zadaniem jest przygotowanie lepszej oferty dla pasażera. Wiąże się to przede wszystkim z odnowieniem parku taborowego. W latach 2019-2021 przy użyciu funduszy unijnych Przewozy Regionalne planują zakupić lub zmodernizować 250 elektrycznych zespołów trakcyjnych do prędkość 120-160 km/h. Dlaczego dopiero w 2019 r.? Ponieważ firmy w trakcie restrukturyzacji nie mogą ubiegać się o środki pomocowe UE.

Ponadto, Przewozy Regionalne chcą powrócić ze swoimi kasami na dworce kolejowe. Nowe punkty będą funkcjonować na zasadzie franczyzy. PR prowadzą też rozmowy z przewoźnikami autobusowymi w sprawie utworzenia zintegrowanego biletu. Docelowo autobusy PKS miałyby dowozić pasażerów na kolej.

Optymalizując działalność spółki, Mamiński nie wyklucza wdrożenia kolejnego Programu Dobrowolnych Odejść, ale adresowanego tylko do pracowników administracji. Prezes PR przypomniał, że w ramach restrukturyzacji zrealizowany został już PDO, z którego skorzystało ok. 1200 pracowników. Obecnie przewoźnik zatrudnia ok. 7,5 tys. osób. Dodatkowo, spółka chce się pozbyć zbędnych składników majątku. Chodzi np. o sprzedaż dworca Wrocław Nadodrze. Zarząd PR analizuje również jak zagospodarować biurowiec w Olsztynie.

Największy przewoźnik w kraju chce też oferować innym podmiotom usługi utrzymania i naprawy taboru bazując na doświadczeniu i wiedzy swoich kadr. – Takich punktów utrzymania i napraw chcielibyśmy mieć w całym kraju kilka. To jest przestrzeń do zarabiania – tłumaczy Mamiński.