CEF – nowa perspektywa dla kolei aglomeracyjnej w woj. małopolskim

CEF – nowa perspektywa dla kolei aglomeracyjnej w woj. małopolskim

18 listopada 2016 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Krótszy czas podróży, poprawa bezpieczeństwa, sprawniejszy przejazd pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych – to niektóre z efektów kolejowych inwestycji w Małopolsce. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzymały ponad 13 mld zł z nowego instrumentu finansowego „Łącząc Europę” na 17 projektów w Polsce. W województwie małopolskim wykorzystanych będzie ponad 3 mld zł na odcinki linii E30: Kraków Główny Towarowy – Rudzice i Zabrze – Katowice – Kraków. 

Fot. PKP PLK

Nowy instrument finansowy CEF (z ang. Connecting Europe Facility) ma za zadanie wspierać budowę i modernizację infrastruktury związanej z transportem, energetyką i telekomunikacją w państwach Unii Europejskiej. Jego celem jest integracja mieszkańców Europy poprzez tworzenie nowoczesnych sieci komunikacyjnych. Niezależni eksperci Komisji Europejskiej pozytywnie ocenili wszystkie 17 wniosków złożonych w I i II turze konkursu, przyznając tym samym Polsce dotacje o łącznej wysokości ponad 13 mld zł. Dzięki temu zmodernizowanych zostanie prawie 1 100 km linii kolejowych w 10 województwach, co wpłynie na poprawę ruchu aglomeracyjnego, międzyaglomeracyjnego i dostępu kolejowego do portów morskich.

Minister infrastruktury i budownictwa pozytywnie ocenia zaangażowanie PLK w pozyskiwanie środków z funduszu CEF. Dzięki temu zostaną zrealizowane inwestycje na trasie Kraków – Katowice oraz w samej stolicy Małopolski. Są to projekty, których znaczenie minister zawsze podkreślał, w szczególności linia E 30, o którą zabiegał jeszcze jako poseł – mówi Łukasz Smółka, Szef Gabinetu Politycznego Ministra Infrastruktury i Budownictwa.

Nowe środki z funduszu „Łącząc Europę” pozwolą na podniesienie standardów podróżowania oraz integrację Polski z innymi państwami Unii Europejskiej. Obecnie na weryfikację czekają kolejne wnioski złożone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w III turze konkursu.

Z pierwszych dwóch naborów nowego instrumentu finansowego „Łącząc Europę” PKP Polskie Linie Kolejowe SA pozyskały ponad 13 mld zł na wszystkie, tj. 17 złożonych projektów. Są one zintegrowane z innymi działaniami zarządcy infrastruktury, które tworzą spójną sieć kolejową. W województwie małopolskim z CEF wykorzystanych będzie ponad 3 mld zł na odcinki linii E30: Kraków Główny Towarowy – Rudzice i Zabrze – Katowice – Kraków – mówi Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Inwestycje w aglomeracji krakowskiej obejmą przebudowę dwóch odcinków linii kolejowej E30, która jest częścią korytarza transportowego z Drezna do Kijowa. Polski odcinek ma długość 677 km, łączy najważniejsze centra i regiony południowej Polski: Dolny Śląsk, Górny Śląsk, Małopolskę i Podkarpacie. Na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice zmodernizowanych zostanie 56 obiektów inżynieryjnych, 202 rozjazdy, ok. 57 km torów wraz z siecią trakcyjną oraz infrastrukturą towarzyszącą. Dzięki przeprowadzonym pracom możliwy będzie przejazd pociągów pasażerskich z prędkością V = 100 - 160 km/h, pociągów towarowych z prędkością V = 80 - 120 km/h, co w konsekwencji skróci czas przejazdu, przy jednoczesnym podniesieniu poziomu  bezpieczeństwa. W ramach inwestycji zostaną dobudowane dwa tory na odcinku od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jeden tor na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów. Powstaną również dwa nowe przystanki Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień. Jednym z celów zaplanowanych prac jest integracja kolei z komunikacją miejską i utworzenie dogodnych miejsc przesiadkowych. Wartość projektu, to 395,9 mln euro, w tym 320,3 mln euro stanowi dofinansowanie z CEF.

Połączenia międzyaglomeracyjne pomiędzy woj. śląskim i małopolskim zostaną usprawnione dzięki modernizacji linii E30, Zabrze – Katowice – Kraków. Na odcinku Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny Towarowy prace obejmą stacje i przystanki m.in. Jaworzno Szczakowa, Trzebinia, Krzeszowice, Kraków Mydlniki. Obiekty zostaną wyposażone w wiaty i ławki, które zapewnią komfortowe oczekiwanie na pociąg. System dynamicznej informacji pasażerskiej zapewnią nowoczesne megafony oraz wyświetlacze. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się i podróżujących z dużym bagażem przewidziano windy i podjazdy. Zmodernizowanych zostanie:  124 obiekty inżynieryjne, 119 km torów i 116 km sieci trakcyjnej oraz 26 peronów.  Zmodernizowanych zostanie 8 przejazdów, a część z tych, znajdujących się w poziomie szyn, zastąpionych zostanie wiaduktami, co zwiększy bezpieczeństwo zarówno ruchu kolejowego, samochodowego, jak i pieszego. Wartość projektu to 528,9 mln euro, w tym 410,2 mln euro dofinansowania z funduszu „Łącząc Europę”.

Lista projektów, które otrzymały dofinansowanie z instrumentu CEF „Łącząc Europę” (I i II nabór):

  1. Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń
  2. Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie
  3. Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz
  4. Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne
  5. Prace na linii kolejowej Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki (linia nr 447).
  6. Prace na linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki / Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska)
  7. Poprawa bezpieczeństwa na Centralnej Magistrali Kolejowej poprzez likwidację przejazdów w poziomie szyn w km 127 i 147 oraz budowę skrzyżowań dwupoziomowych
  8. Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok
  9. Modernizacja linii kolejowej E 30 – odcinek Zabrze – Katowice – Kraków
  10. Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej
  11. Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola – Ostrów Wlkp., etap I: Łódź Kaliska – Zduńska Wola
  12. Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni
  13. Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu
  14. Poprawa infrastruktury  kolejowego dostępu do portu Gdańsk
  15. Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce - Terespol, etap III – LCS Terespol.
  16. Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec
  17. Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – prace przygotowawcze – projektowanie