Rozwój transportu kolejowego priorytetem MIB

Rozwój transportu kolejowego priorytetem MIB

21 listopada 2016 | Źródło: MIB
PODZIEL SIĘ

– Obecna wersja Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku, z perspektywą do 2030 roku, nie oddaje w pełni zamierzeń rządu dotyczących roli sektora kolejowego w narodowym systemie transportowym. Dokument ten nie przystaje już do nowej polityki gospodarczej rządu zawartej w projekcie Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Bittel podczas konferencji „Rozwój polskiej infrastruktury kolejowej”.

Fot. mib.gov.pl

Konferencja, objęta patronatem ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka, poświęcona była planom PKP Polskich Linii Kolejowych związanym z utrzymaniem i modernizacją infrastruktury kolejowej. Stanowiła też płaszczyznę do dyskusji na temat współpracy pomiędzy zarządcą infrastruktury i podmiotami związanymi z realizacją inwestycji.

Wiceminister Andrzej Bittel poinformował uczestników, że działania obejmujące rozwój transportu kolejowego w Polsce zostaną sformułowane w nowym dokumencie strategicznym, precyzującym zamierzenia rządu w zakresie organizacji, finansowania i funkcjonowania poszczególnych obszarów rynku kolejowego i segmentów przewozów. Zasadniczym zamierzeniem, które zostanie zawarte w aktualizacji Strategii, to ukierunkowanie rozwoju transportu kolejowego i uczynienie z niego konkurencyjnego elementu rynku transportowego. Będzie on oparty na współpracy władz centralnych, samorządów lokalnych, przewoźników i zarządców infrastruktury, którzy dostarczą pasażerom i klientom usługi  najwyższej jakości.

Podejmujemy także działania zmierzające do aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego w zakresie realizacji nakładów, czyli spłaszczenia tzw. górki inwestycyjnej. Tworzymy też podstawy dobrego programu utrzymaniowego – podkreślił wiceminister.

Andrzej Bittel zapewnił, że resort infrastruktury i budownictwa chce, aby koleje w Polsce stały się prężnie funkcjonującą dziedziną gospodarki, tym bardziej, że obecnie zrodziła się atmosfera przyjazna kolei. – Tego zaś nie można zmarnować.  Warto podjąć ten wysiłek – dodał wiceminister. Przedstawiciel MIB zaakcentował też, że różnica między obecną maksymalną chłonnością rynku a wielkością zamówień będzie zniwelowana poprzez wcześniejsze zamówienia materiałów.

Organizatorem, odbywającej się w dniach 17 – 18 listopada 2016 r. w Warszawie, IX Konferencji „Rozwój polskiej infrastruktury kolejowej”, była Polska Izba Producentów i Usług na rzecz Kolei.