Elester-PKP zaprojektował i wykonał połączenie poprzeczne 3kV na CMK

Elester-PKP zaprojektował i wykonał połączenie poprzeczne 3kV na CMK

30 listopada 2016 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Łódzka firma Elester-PKP we współpracy ze spółką PKP Energetyka wykonała nowy rodzaj obiektu elektroenergetycznego w infrastrukturze kolejowej, którego zadaniem jest poprawa parametrów zasilania trakcji elektrycznej. To pierwsza taka realizacja o wymiarze komercyjnym w Polsce. Wcześniejsze instalacje miały głównie charakter badawczy.

Fot. Elester-PKP

Połączenie poprzeczne (PP) o napięciu 3000V prądu stałego jest koncepcją łączenia ze sobą sieci jezdnej obu torów, na odcinku pomiędzy podstacją trakcyjną a kabiną sekcyjną. Podstawowymi korzyściami tego rozwiązania technicznego jest zmniejszenie spadków napięć w sieci trakcyjnej, a także wyrównanie obciążeń zasilaczy podstacyjnych i kabinowych. PP jest szybkim oraz nisko kosztowym sposobem wzmocnienia układu zasilania linii kolejowej, przydatnym szczególnie w przypadku asymetrycznego położenia kabiny względem sąsiednich podstacji.

Pierwsza tego rodzaju instalacja została uruchomiona na CMK pod koniec października 2016 r. - KPP Bukowiec (Kabina Połączenia Poprzecznego). Połączenie to zostało zaprojektowane i uruchomione przez spółkę Elester PKP. Przystosowanie sieci trakcyjnej i roboty kablowe wykonał zamawiający, spółka PKP Energetyka. KPP Bukowiec stanowi pierwszą w Polsce całkowicie komercyjną realizację połączenia poprzecznego na sieci kolejowej.

Jest to coś zupełnie nowego w naszym kraju. Rozwiązanie jest na tyle efektywne w stosunku do kosztów inwestycji, że tego rodzaju obiektów będzie powstawało coraz więcej – zapewnia Arkadiusz Kamiński, specjalista ds. marketingu w Elester-PKP.

Kabina Połączenia Poprzecznego (KPP) jest to rodzaj uproszczonej kabiny sekcyjnej (KS) wyposażonej w jeden wyłącznik szybki, zabezpieczenia, automatykę 3kV, rozdzielnię potrzeb własnych oraz szafkę obiektową. Automatyka obiektu KPP oparta została na sterownikach CZAT6. W celu prawidłowego działania PP w kolejowych układach zasilania niezbędne jest również zastosowanie innowacyjnych rozwiązań z zakresu ustawień automatyki 3kV i uzależnień elektronicznych, które opracowała i przetestowała spółka Elester-PKP.

– Pierwsze dwa tygodnie eksploatacji KPP Bukowiec potwierdzają celowość jego zastosowania. Zaobserwowano znaczne przepływy rozruchowe i rekuperacyjne o wartościach maksymalnych, zbliżonych do nastaw zabezpieczeń, ale ich nie przekraczających. Pozytywnie zaskakujący jest praktyczny brak wyrzutów przeciążeniowych, na skutek równomiernego obciążania się zasilaczy w PT i KS – zaznacza Katarzyna Kucharska, projektant obiektu z ramienia Elester-PKP.